Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er naivt aa tro at Baerum kommune kommer til aa gaa med paa aa fjerne lopebanen fra nadderud. Baerum kommune er en gjeng med sirompa, handlingslammede #$&^$&*.

Hvis lopebanen blir fjernet, medforer det at kommunen maa fikse istand en ny lopebane, noe jeg tror de er veldig motvillige til. De gidder ikke gjore mer enn de maa, og det medforer at Stabæk maa fikse/betale for en stadion der det er mulighet for detevt betale for aa flytte lopebanene. Det siste medforer sikkert et helvete fra Tyrving og ellers andre som bruker fri idrets fasilitetene.

Greit nok at det kan virke som SEJ har drtit seg ut ved aa ikke ha alternative losninger klare, men Fornebu maa jo bare vare det ideelle alt, hvis det er gjennomforbart.. Det maa ogsaa du innromme Alzheimer...!?!??!????

Ha en fin dag..! :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er ikke Fornebu det ideelle. Skal klubben først flytte vekk fra sitt lokalmiljø (Stabekk/Bekkestua) er det mange alternativer. Men bevares en skikkelig stadion på Fornebu er mer enn godt nok.

Men Stabæk må jo nå se seg om etter alternativer, ettersom sannsyligheten for at dette går på ræva er så stor.

et annet argument er jo at med alternative løsninger har man mye bedre forhandlingsposisjon med tomteselgere, byggefirmaer etc.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det trolig bare et spørsmål om penger fra norrønas side. Det blir nok en 10-20 millioner mer for prosjektet, men da de har kommet såpass langt tror jeg neppe alternativet er å se på andre alternativer, men å bygge det nettopp der. Selv om det vil koste, og det er helt klart en stor tabbe av SEJ uansett hvordan han velger å forklare det.

nadderud tror jeg er uaktuelt å bygge ut, ikke minst på grunn av kommunen, men der har man også naboer osv. jeg mener også å huske at det stort sett bare er myr på begge kortsidene, og er derfor uegnet å bygge tribune på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det trolig bare et spørsmål om penger fra norrønas side. Det blir nok en 10-20 millioner mer for prosjektet, men da de har kommet såpass langt tror jeg neppe alternativet er å se på andre alternativer, men å bygge det nettopp der..

Iflg Budstikka uttaler Styreformann i Norrøna Fly følgende: "- Vi eier bygget her, og kan ikke akseptere økonomisk å bare gi det fra oss. Norrønafly AS kan være interessert i et salg, men hvis man regner med nabobygget er det snakk om boligmasser til en verdi av 100-150 millioner kroner, altså noe mer enn et lite gatekjøkken."

Her antyder han over 100 millioner, altså litt mer enn det Alzheimer ble fortalt.

Les hele artikler på Budstikka: http://www.budstikka.no/redaksjonelt/sport...articleID=62384

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har vært der ute og sjekka har jeg ikke sett noe innbydende leilighetskompleks, for å si det slik. Tror Norrøna-mannen heller mener han sitter på en naborønne som med tid og stunder kan bli luksusleiligheter og som han derfor mener er verdt 100-150 mill. Om det viser seg at han krever så mye for bygget, er selvfølgelig alt håp ute.

Han vil vel kanskje ikke gå ut med tall, (forhandlingstaktisk?), men hva med en ny telefon Alzheimer?

Henrik, med telefonskrekk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hort noen rykter om at Norrøna lokalene bare staar der for tiden, er fulle av papir eller noe.. Saa jeg nekter aa tro at de kan forsvare en salgsum paa 100+mill..

Jeg tror de bare er ute etter noen skarve millioner, sann bare for aa faa litt igjen for aa miste lokalene... Tror det ordner seg jeg..

******************************************************************************************************************************************************

Evig optimist

ErikErik

:arrow: echo off

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norrøna fly eier bygninger som de selv påstår er verdt 100-150 millioner.

spm er om hva de er verdt for norrøna. Om 12 år vil bygningene ha en verdi på kanskje -50 millioner. Norrønna må nemlig da (etter siste kjennelse i lagmannsretten) på dette tidspunktet levere tomten tilbake til grunneier. Tomten skal da være ryddet. Dvs at norrona må rive / flytte bygget sitt...dette er veldig dyrt (finnes vel endel unntak her, men dette er utg. pkt.)

Tror derfor at pratet om en verdi på 100-150 mill er lite aktuelt...spesielt for bygninger på en tomt man leier...

og...nok en gang: faen ta norrøna

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror derfor at pratet om en verdi på 100-150 mill er lite aktuelt...spesielt for bygninger på en tomt man leier...

og...nok en gang: faen ta norrøna

Hadde bare den eller de ansvarlige i Norrøna vært Stabæk-supportere, så hadde nok ting ordna seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

100-150 mill med nabotomtene betyr følgende: Oskenøyveien 14 er festet bort til 2016. Der er det kontorer/lager. Oskenøyveien 12 er Norrønas hangar. Oksenøyveien 10 er utleiekontorer eid av Linstow Eiendom. Der er det intet problem, visstnok. Oksenøyveien 14 er utenfor tomta til ny stadion, på tross av at den antagelig er bygget inntil nr. 12, som er stridens eple.

Norrøna verdsetter nr. 12 (som de har leierett på) til ca 30 mill. Da har de sikkert tatt litt i for sikkerhets skyld. Nr 10 og 14 er "bedre" bygg, (ikke hangar) og totalprisen for de tre byggene kommer da opp i 100-150 mill. Men det er altså irrelevant, ettersom det ene (14) ikke skal rives(?) og det andre(10) ikke er noe problem. (antagelig)

Det er Oslo kommune som her har solgt noe de ikke har disposisjonsrett over. Men det bare vanskeliggjør situasjonen for Stabæk. Stabæk Fotball kan ikke legge 20 mill på bordet for å få tomta, men er avhengig av at Oslo kommune gjør det. Det skjer ikke.

Jeg er jo alltid pessimist, men uansett hvor mye velvilje man legger i dette - noen stadion på denne tomta vil ikke være ferdig verken i 2004 eller 2005. Jo nærmere vi kommer 2020, jo større er sannsynligheten for at det blir bygget en stadion, men det er nå et annet spøkelse som titter fram fra skapet:

Markedet for næringseiendommer er nesten utradert. IT-fornebu er en fiasko, Telenor trenger ikke så mye plass likevel og vil øke boligandelen, og det står massevis av bedre plasserte næringsbygg ledige både for kjøp og leie - og risikofritt...

Det beste er å legge Fornebu død inntil videre og seriøst se seg om etter andre løsninger. Både Gjønnes og Rud ligger sentralt til når vi titter 10-20 år fram i tid, i sandvika er det flere aktuelle steder for en stadion (jeg antar at utover mot Asker er uaktuelt) Det er mange steder rundt i Bærum der f.eks. et jorde som i dag ligger brakk og eieren bare drømmer om å få solgt ut tomter til eneboliger. Tomt er ikke noe problem dersom SEJ & Co kan løfte blikket litt vekk fra Oksenøyveien 12.

Men det tror jeg, i likhet med andre på forumet her, ikke at Stabæk gjør.

Resultat: Stabæk kommer til å spille på disp. på Nadderud framover, med nytt flomlysanlegg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres denne kjent ut?

Tomtestrid kan utsette Stadion

Publisert 28. november 2002 06:43

Få måneder før det første spadestikket er planlagt for Vikings nye storstue, står utbyggerne overfor et delikat problem som hittil har vært ukjent for offentligheten.

Erlend Frafjord og Harald Birkevold

Mens «alle» trodde at tomtespørsmålet for et nytt stadion var avklart for lenge siden, viser det seg nå at dette ikke er tilfelle:

En av Stavangers rikeste familier, Hestness-familien, eier en åtte mål stor næringstomt i Jåttåvågen gjennom selskapene Stavanger Rørhandel AS og Rena AS. Eiendommen er leid ut til selskapet Hebra AS, som Hestness-familien også eier en halvpart av. Hebra kjøper og selger stålrør, og har et stort behov for lagringsplass.

Hvis et nytt stadion skal kunne realiseres, er det, ifølge Hinna Park AS, helt avgjørende at Hebra AS flytter virksomheten sin. På tomten skal det nemlig gå nytt dobbeltspor til jernbanen, ny togstasjon, bydelshus og ikke minst næringslokaler som er helt avgjørende for finansieringen av stadion. Hebras virksomhet vil også komme i direkte konflikt med det ene hjørnet av selve stadionbygget.

Haster

Problemet er at forhandlingene om pris og erstatningstomt står helt i stampe. Og nå begynner det å haste hvis framdriften i stadionprosjektet skal holde.

Ifølge advokat Ulf-Einar Staalesen, som representerer Hebra AS, kan det gå mot en ekspropriasjonssak hvis Hinna Park ikke snart kommer opp med en løsning som rørbedriften kan godta.

Advokaten mener bygging av et nytt stadion ikke har så stor samfunnsmessig betydning at Hinna Park kan påregne å få sette i gang bygging på området før det er gjennomført rettslig skjønn.

- Hvis saken ender i retten, snakker vi fort om en utsettelse på flere år for hele stadionutbyggingen, sier Staalesen.

- Men vi håper fortsatt det er mulig å finne en løsning, legger han til.

- En tragedie

Olav Gerhard Hestness, en av de søkkrike Hestness-brødrene, er svært overrasket over det han karakteriserer som manglende virkelighetsforståelse fra Hinna Park og kommunens side.

- Siden mai 2001 har vår advokat sendt flere brev til Stavanger kommune i et forsøk på å komme i dialog om erstatningstomt, men vi har aldri mottatt noe svar. Jeg vil betegne prosessen som en tragedie, sier multimillionæren til Aftenbladet.

Ifølge finanstidsskriftet Kapital er Olav Gerhard Hestness og hans to brødre, Lars Otto og Rolf Christen, gode for en kvart milliard kroner hver.

Både Hestness og Magnus Braadland, mannen som driver Hebra AS, understreker overfor Aftenbladet at de ikke er motstandere av stadionutbyggingen.

- Vårt eneste ønske er å kunne drive selskapet videre en annen plass, men med de samme rammevilkårene som tidligere. Vi synes det er merkelig at stadionutbyggerne ikke har tatt denne saken mer alvorlig. Er det slik at de tviler på hele prosjektet, og at det er derfor de har trenert forhandlingene med oss, spør Hestness og Braadland seg.

Flere problemer

Etter det Aftenbladet kjenner til, er Hebra AS tilbudt rundt fem millioner kroner for tomten av Hinna Park AS. Selv krever de inntil det dobbelte.

Men det er ikke bare avstand i pris mellom partene som skaper problemer. Det har nemlig vist seg å være svært vanskelig for Hebra AS å finne en ny tomt i distriktet som tilfredsstiller bedriftens spesielle krav. Blant annet er virksomheten av en slik type at den lett kommer i konflikt med naboer. Og uten en tomt som fullt ut tilfredsstiller Hebras ønsker, er selskapet ikke villig til å flytte.

Etter en rekke sonderinger, har Hebra kommet til at en av de få tomtene som oppfyller kravene, ligger på Forus. Vi snakker om en 30 mål stor tomt, eid av Ringnes Tou Eiendom AS, like ved Stavanger Rørhandel AS.

Det store problemet er tomtens størrelse. Den er dobbelt så stor som Hebras behov. Samtidig ønsker Ringnes bare å selge hele tomten under ett.

Kommunen betaler?

Hebra AS opplyser at Hinna Park i møter har antydet at selskapet kan forsøke å få Stavanger kommune til å kjøpe tomten på Forus, for så å foreta et makebytte for Hebra. Etter det Aftenbladet kjenner til, er dette helt uaktuelt for Hinna Park, som har mer enn nok med å ta seg av utviklingen av Jåttåvågen og framdriften der.

Hinna Park har, gjennom en avtale med Stavanger kommune, overtatt ansvaret for å utvikle Jåttåvågen til bolig- og næringsformål. Nå har Stavanger kommune likevel kommet på banen i denne saken, i et siste forsøk på å løse flokene.

Utbyggingsdirektør Ove Rødstøl i kommunen sier han har forstått at forhandlingene mellom Hinna Park og Hebra ikke er enkle. I neste uke skal han delta på et møte mellom partene.

- Økonomisk medvirkning fra kommunens side er bare ett av flere alternativer vi må vurdere, men jeg presiserer at dette bare er på et idestadium.

Trumfkort

Etter det Aftenbladet kjenner til, er det helt uaktuelt for politikerne å bidra med mer penger til stadionsaken. I så fall kan det brygge opp til strid mellom politikerne og kommuneadministrasjonen.

Sammen med Stavanger kommune er Ringnes Tou Eiendom AS største grunneier i området, som er omfattet av et eget reguleringsprosjekt. Ifølge Rødstøl kan følgende løsninger være aktuelle:

At Ringnes Tou kjøper kommunens eiendom, at kommunen kjøper av Ringnes Tou, eller at det opprettes et felles eiendomsselskap.

Men slike prosesser vil også ta tid å gjennomføre, og tid begynner det å bli knapt med dersom Stadion skal stå ferdig til seriestart i 2004.

Administrerende direktør Leif Søfting i Hinna Park ønsker ikke å kommentere tomtestriden overfor Aftenbladet før møtet med Hebra og kommunen i neste uke.

- Det vil være feil av meg å kommentere dette så lenge vi er i en forhandlingsfase, sier han.

erlend.frafjord@ aftenbladet.no

harald.birkevold@ aftenbladet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og som om ikke det var nok:

http://aftenbladet.no/tema/stadion/article...rticleID=145782

Trekker stadion-saken

Publisert 5. desember 2002 13:20

Stadion-saken tar en dramatisk vending. Politikerne avviser etter alt å dømme de nye planene, og krever ny runde med administrasjonen.

Tegninger_Stavanger__45908a.jpg

Når næringsbygget rundt Stadion står ferdig noen år etter seriestart 2004, blir stadionkroppen pakket helt inn. (Illustrasjon: Signatur Arkitekter AS).

Administrasjonen i Stavanger kommune trekker etter det Aftenbladet erfarer Stadion-saken fra sakskartet under møtet i kommunalstyret for byutvikling i ettermiddag. Grunnen er at de politiske signalene tyder på at de nye planene for utbygging av stadion-tomten ikke vil få flertall.

Den direkte årsaken til dette stemingsskiftet er de nye tegningene og planene som onsdag ble presentert i Aftenbladet, der det går fram at utnyttelsesgraden på tomten øker sterkt i forhold til første gangs behandling i september.

Nye_Stavanger_stadio_44510a.jpg

Slik så de første skissene ut.

Saken vil derfor bli sendt tilbake til administasjonen, som vil måtte gå nye runder med Hinna Park AS og Viking for å finne en løsning som er politisk spiselig.

Dette kan føre til en betydelig utsettelse i framdriften i Stadion-saken. Neste ordinære møte i kommunalstyret er ikke berammet før etter nyttår, og det er lite trolig at det vil bli noe ekstraordinært møte for å behandle denne saken, opplyser politiske kilder i Stavanger kommune.

Vikings framdriftsplan for å ha et stadion klart til seriestart 2004, betinger at byggingen starter i mars neste år.

Flere politikere har latt seg provosere av de nye planene som Hinna Park nå legger fram, der det blant annet framgår at stadionanlegget etter hvert vil bli bygget inne av et stort næringsbygg.

1912

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer med saken vår forresten? Må man vente på en evt. dom i høyesterett, eller kan man finne løsning utenom rettsvesnet?

Og hva er Stabæks offisielle syn på saken? Hva sies, hva gøres?

1912

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg savner også litt informasjon fra Stabæk på dette punktet. Bortsett fra noen floskler i budstikka fra Stein Erik Jensen er det null informasjon å få.

Hva skal Stabæk gjøre videre ang stadion?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Mens jeg føler vi sitter på gjerdet og venter på ingenting 3. året på rad nå, kan man konstatere at Viking nå har startet byggingen av sitt nye anlegg. Også i Fredrikstad er det store fremskritt, arkitektkonkuransens vinner kåres om få dager, og da er det ikke lenge igjen før byggestart tenker jeg.

Som jeg tidligere har uttrykt via artikkel (http://home.no/bb02/art_2.htm), savner jeg mer jordnære planer. For min del er det viktigere med stadion fra 2005, enn stadion med blått gress og svevende tak i 2015.

Tilbake til overnevnte anlegg, se hva de har fått til på langt kortere tid, mye billigere og ikke minst - mer gjennomførbart.

Stavanger:

Nye_Stavanger_stadio_44510a.jpg

Fredrikstads 3 alternativer:

bilde?NewTbl=1&Avis=FB&Dato=20030311&Kategori=BILDEGALLERI&Lopenr=311007&Ref=PH&Item=8&MaxW=800&MaxH=450

bilde?NewTbl=1&Avis=FB&Dato=20030311&Kategori=BILDEGALLERI&Lopenr=311007&Ref=PH&Item=3&MaxW=500&MaxH=450

bilde?NewTbl=1&Avis=FB&Dato=20030311&Kategori=BILDEGALLERI&Lopenr=311007&Ref=PH&Item=4&MaxW=500&MaxH=450

1912

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo legge til litt om andre planer fra vårt langstrakte land..

Odd:

oversikt378.jpg

"Odd Grenland/Grenland Fotball/AS Odd Stadion med Stein Jarand Fredriksen i spissen har lansert et forslag om å bygge skolen sammen med overbygde sittetribuner i øst og syd, og i tillegg inkludere næringslokaler og lokaler til fotballen." (oddrane.no)

Aalesund:

aafk_trinn2.jpg

Byggingen ser endelig ut til å starte opp, etter uklarhets i steinprisen(det må kjøres bort store mengder stein). Bildet overfor er etter bygging av trinn 2, nå starter bygging av trinn 1(overdekt hovedtribune og en kortside og en langside, begge uten tak). 10 000 plasser.

Og for å gjøre lista tilnærmet komplett, tar jeg med alt av pikkpakk fra hele Norge, dog er det mye av dette om aldri kommer til å bli gjennomført..

Bodø/Glimt:

I Bodø er man akkurat ferdig med byggingen av 2 tribuner, dette var trinn 1. Trinn 2 skulle vært i gang, men er lagt på til til så mange plasser trengs. Ikke alt for god økonomi heller tenker jeg.

Brann:

Man avventer sitasjonen intill det er klart om det blir et "bystadion"(20-35 000) eller ikke. Hvis ikke kan det se ut til at Brann må ruste opp dagens anlegg.

Vålerenga:

park1.jpg

Snakk om et forholdsvis lite anlegg med plass til en 12-13 000. Vet ikke hvordan det går, men nå er ikke Ullevaal noe dårlig stadion å være bortesupporter på(dog isolert sett).

Start:

Planer om et nytt anlegg i Marvika. Hvis det går som det skal, skal stadion stå klar i 2006 eller no.. 12 000 plasser.

Sogndal:

Bilde: http://www.sil-fotball.no/bilete/nye%20fos...haugane%201.jpg

"Frå 2005 må Sogndal Fotball ha 5000 sitjeplassar under tak på Fosshaugane, samt flomlys og undervarme i grasmatta. I desse dager har prosjektleiar Per Rygg i sammen med arkitekt Terje Rørby lagt fram det første ide utkastet for utbygginga." (sil-fotball.no) Tror kapastiteten blir på ca. 6000.

Bryne:

Har planer om stadion med 11 000 sitteplasser. Uklart om det blir bygging pga naboklager osv..

Moss:

Har planer om å utvide dagens sittetribune(i bredden) og bygge ny hovedtribune motsatt av denne(der det i dag er ståtribune). Ny kapasitet ca. 8000 seter.

Tromsø:

Bilde: http://217.77.34.205/ViewDocument.aspx?DocumentID=78

Kjenner ikke så mye til planene, men har i allefall tidligere vært snakk om et anlegg med plass til ca. 10 000.

I tillegg er det mindre planer på steder som Tønsberg, Alta, Bærum(de kjenner vel de fleste allerde til), Hamar, Raufoss, Sandefjord, Hønefoss og Horten.

1912

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mens jeg føler vi sitter på gjerdet og venter på ingenting 3. året på rad nå,

Nå har vi i det minste fått vite at Fornebo Boligspars anke til Høyesterett er gått igjennom Kjæremålsutvalget slik at saken mot Norrøna Fly kommer opp igjen til høsten, så vi kan fortsatt håpe...

Elaang

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjønnes alternativet har jeg faktisk likt bedre enn fornebu lenge, hvis det er plass til planlagt næringsareal der er det bare å kjøre på sier nå jeg...

Hvorfor virker alt veeeeldig mørkt for oss nå, sheeeeit!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
Krise
  • Opprett ny...