Perfect 7 3 815 Kongeinnlegg! Del Skrevet 27. Februar 2011 (endret) Kongeinnlegg! Del Skrevet 27. Februar 2011 (endret) Her er det mye positivt å ta med seg inn i sesongen. Første eksempel, 1-0-målet: Det første målet hvor Mix løper inn i et ledig rom på midten og får ballen, vender og trekker ut mot høyre hvor han kombinerer med Hedenstad som har startet et løp fra backposisjon. Litt flere pasninger på ett touch frem mot og i sekstenmeteren hvor det ender med at Hedenstad, som har fortsatt løpet sitt hele veien, får ballen i bena på dødlinja og spiller enkelt til Ondo som scorer. Mye bra av alle involverte! Men først og fremst av Mix og Hedenstad. Mix fordi han ikke bare gjør seg selv spillbar og tar initiativ til å sette igang hele sekvensen, men fullfører sitt engasjement med å trekke ut i bredden og skaper plass i det rommet han forlater. Hedenstad fordi han utnytter det samme rommet og fullfører sitt løp helt inn, som blir avgjørende for at det ender med scoring. Sånn har vi sett Hedenstad før, f.eks. da han scoret et av fjorårets peneste Stabæk-mål, og det er sånn vi ønsker å se han. Andre eksempel, 2-0: Igjen et løp fra backposisjon, denne gang ved Eiriksson, som løper inn i det rommet Andersson etterlater seg når han trekker ned og inn i banen for å gjøre seg spillbar. Igjen går det hurtig og på ett touch. Og vi fyller "boksen" med seks(!) spillere, som nødvendigvis binder opp skaper problemer for hele forsvaret til GAIS og gir Henning tid og rom til å skyte hard og kontrollert. Nesten litt som å se Chile, sånn som de av og til fyller på noe vanvittig med folk offensivt. Meget bra angrepsspill igjen med massevis av initiativer og gode kombinasjoner. For øvrig interessant å høre rollefordelingen mellom Henning og Pontus er en annen i år, med mer deling av oppgaver. Da er det flott at man får positive svar på det valget gjennom tre Hauger-mål på få kamper. Han var vel i utgangspunktet en vel så mye offensiv spiller som defensiv og har helt klart ferdigheter som passer godt til begge deler. Dette er ikke nødvendigvis alltid en bedre løsning enn å ha hvert sitt ansvarsområde, men det er uansett bra at man får positive svar når det gjøres på denne måten. Tredje eksempel, 5-0: Dette målet starter egentlig med at Eiriksson ikke spiller ballen til Veigar. Veigar er relativt godt markert, men starter et løp. Eiriksson ser løpet, men velger å spille ballen inn til midtforsvaret i stedet. Den tar en tur over til motsatt side. Det viktige er det som har skjedd i mellomtiden. Veigar var markert, men fordi han tok et løp uten å motta ballen, mister backen fokus på han og derfor har han mye mer tid og rom når han mottar ballen, som nå er på motsatt side og crosses fint over til han. Backen må løpe ti meter for å gå i press på Veigar og etterlater seg dermed et rom som Eiriksson løper inn i. Fordi Veigar nå hadde så god plass har han god tid til å time og vinkle pasningen i forhold til løpet som kommer i bakrom. Og igjen fylles det bra på i sekstenmeteren med tre mann. 5-0. Disse målene er gode eksempler på hvorfor fotball er et mentalt spill i så stor grad som det faktisk er. Utrolig enkle prinsipper, men det er det å faktisk gjøre det. Når man er i en positiv flyt, kommer mange gode initiativer og - ikke minst - da har man også tryggheten og roen til å velge riktig. Når man er inne i en negativ trend og stresser med å skape noe, blir det fort til at man velger den første løsningen i stedet for den beste. Som f.eks. at Eiriksson hadde spilt slått en ball i bakrom på Veigars første initiativ, da han var bra markert og hele forsvarsfireren til GAIS enkelt kunne falt av og stått i balanse. Hvor bra eller dårlige GAIS er, er egentlig irrelevant. Denne type fotball funker mot GAIS og den funker mot Barcelona. At gutta føler de fikk en ganske lett kamp er ikke annet enn positivt. Det skal føles lett å spille mot et lag som GAIS, som tross alt skal være dårligere enn det nivået vi bør sikte mot. At det føles lett, betyr at de har gjort ting riktig. Mot bedre motstand må vi nok balansere litt bedre defensivt og det blir neppe 5-0, men ett- og tomålsseire gir like mange poeng. Tar vi med oss de samme prinsippene, den samme fotballen og den samme positiviteten inn i sesongen, lover det godt for et år som blir bedre enn det foregående. Det gjelder bare å identifisere hva som gjør at det fungerer - det er jeg bombesikker på at Lennartsson og de andre klarer mye bedre enn noen av oss - for å være bevisste på hva som kreves for å skape resultater. Populært kalt "å ta en kamp av gangen". Det er lettere å kommunisere dette ved å vise til ferske eksempler på gode prestasjoner og riktige valg enn å forsøke å tegne bilder av ting laget ennå ikke har fått til. Jeg er optimistisk! Endret 27. Februar 2011 av Perfect 7 12 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
ChrisX 64 Del Skrevet 27. Februar 2011 Del Skrevet 27. Februar 2011 Herlig å være på kamp igjen! Men ble ufattelig frustrert til tider over hva Johan foretok seg utpå der. Lenge siden jeg har sett en breddeholder være på feil side av banen så mye som han. Førte jo til at vi hadde kjemperom på Johans kant, fordi han aldri var der. På den måten kunne Gais flytte hele backrekken sin over til den siden spillet foregikk. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Solobrus 107 Del Skrevet 27. Februar 2011 (endret) Del Skrevet 27. Februar 2011 (endret) Nå skriver nettavisene (Nettavisen,Aftenposten,tvsporten m.fl) om Stabæks imponerende sesongoppkjøring. Prestasjonene så langt er intet mindre enn imponerende, samtidig som jeg tror vi har hatt godt av arbeidsroen uten medias søkelys. Det er nesten så jeg håper at vi underpresterer litt mot RBK. En seier der vil definitivt øke presset på spillergruppen. Vil også legge til at dagens match var sinnsykt, bra trøkk på langsiden også. Spillet i forkant av 2-0 målet kan ikke sees i reprise for mange ganger. Endret 27. Februar 2011 av Solobrus Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Celebi2 894 Del Skrevet 28. Februar 2011 Del Skrevet 28. Februar 2011 Bra artikkel! Skjønner hvorfor Aftenposten er blitt norges største avis Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
eppi 0 Del Skrevet 28. Februar 2011 Del Skrevet 28. Februar 2011 Jeg syns Johan var god i går. Herlig defensiv jobbing, ikke ble han skadet heller. Og Harris uten gult kort.... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Alzheimer 2 525 Del Skrevet 28. Februar 2011 Del Skrevet 28. Februar 2011 Bra artikkel! Skjønner hvorfor Aftenposten er blitt norges største avis MEGET BRA artikkel. Og for å hive meg på hylekoret - det må fylles på i troppen. Vi hadde skader i fjor og vil kanskje få det i år også. Skulle noen forsvinne i dette vinduet håper jeg vi får noen lovende unggutter i retur. Jeg synes vi burde ha minst 20-22 spillere i A-troppen som alle minst holder solid 1. divisjonsnivå. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
III 106 Del Skrevet 28. Februar 2011 Del Skrevet 28. Februar 2011 Meget godt innlegg, Perfect 7. En av grunnene til at mange er innom forumet. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Albert 921 Del Skrevet 1. Mars 2011 Del Skrevet 1. Mars 2011 Nå har jeg brukt et par dager på å forsøke å komme ned på landjorda igjen. Dette var tross alt bare en treningskamp mot et middelmåddig svensk lag. Men jeg har ikke helt lykkes. Det var så mye som virket så bra. Pasningsspillet gikk til dels veldig fort og bra. Jeg kan ramse opp situasjoner som var herlige å se på. Men først og fremst - det var noe med spillegleden, atmosfren i laget, viljen til å jobbe... Jeg innrømmer at jeg var rimelig nedtrøkt og pessimistisk etter Sandefjordskampen i høst. Men nå har jeg (nesten) glemt det. Egentlig er det litt dumt å spille mot RBK nå. I verste fall får de en GAIS-opplevelse; realitetsorientering... (Men uansett bytter de vel ikke trener et par uker FØR seriestart). 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå