Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-Molde

Håvard
 Del

Anbefalte innlegg

Hepp,

Han var ikke der han skulle på LSKs mål forrige runde heller... Kunne vært interessant å sjekke hvor stor andel av baklengsmålene som helt eller delvis kan tilskrives personlige feil hos VEH. Jeg ville ikke blitt overrasket om vi nærmet oss 50%.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei, men at dette ikke skal veies opp mot hans offensive bidrag blir helt feil.

Mulig det er en diskusjon om at han heller burde spilt på midtbanen, men han representerer uansett en uvurderlig betydning i vårt offensive spill.

Jfr. landslaget. Jeg synes han er en litt frekk kombo av J.A. Riise og Høglie. Uten å ha funnet ut av hvem av dem han kan sammenliknes mest med. Antagelig begge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jfr. landslaget. Jeg synes han er en litt frekk kombo av J.A. Riise og Høglie. Uten å ha funnet ut av hvem av dem han kan sammenliknes mest med. Antagelig begge.

Heldigvis for Vegar ligner han ingen av dem utseendemessig..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner ærlig talt å bli litt tvilende til om Vegar har en fremtid som back. Nå har han spilt i den posisjonen i et par sesonger uten å vise utvikling i den defensive delen av spillet og ingen andre enkeltspillere koster oss like mange poeng og innslupne mål. Det er synd, for han er en herlig type og en god fotballspiller med veldige fine offensive egenskaper som back, men defensivt er han rett og slett ikke i nærheten og viser heller ikke tegn til utvikling.

Føler dette er svært strengt sagt. Vegar har vært enorm i enkelte kamper, både med avverginger og offensivt spill. Ingen veldig taklingssterk spiller, men holder alltid godt følge med vingene pga farten. Ville du heller sett MMS der? HAN er vel heller den spilleren som har kostet oss flest seiere. Etter i sommer har han i hver kamp nesten uten unntakhatt minst en obligatorisk feil som har ført til mål,.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig i deler av vurderingene til P7 og @ringo (er det å banne kirken?) ang VEH.

Vegar har etter min mening tatt store steg de siste årene. Siden Soslkjær var på besøk på fredag, kan vi tenke bakover til Manchester United B kampen, og sammenligne Vegar da og nå. Konklusjonen må bli klar forbedring. Moden synes jeg alltid han har vært, også i spillet, men den mentale biten er blitt bedre. Videre har han fått en enorm motor og han dekker et vannvittig rom på høyresiden. I tillegg leverer han gode legg og passninger, hvor mange dårlige cornere slo Johan på fredag? Kanskje VEH burde slå noen av disse? Den defensive biten er også blitt mye bedre enn hva den var, men jeg er enig i at det er rom for forbedring.

Minner likevel om at Vegar er 91-modell, samme som Torstein. Diskusjonen fremstår derfor noe underlig i at det argumenteres for at Torstein trenger mer tid, mens Vegar dømmes forholdsvis hardt. Selvfølgelig blir dette noe nyansert av Torsteins langtidsskade og spilletid, men dog. Dersom man mener at VEH skal måles mot en høyere standard pga. talentet er jeg imidlertid mer enig.

Jeg tror noe av forklaringen også ligger i systemet. Når Palmi trekker inn sentralt, kreves det mer av Vegar. Dette forsterkes av at Palmi er ustabil i prestasjonene og jobber ikke alltid like bra hjemover. Forøvrig er jeg enig i Pers og Blaaseier når de peker på at det må gjøres en totalvurdering av VEHs prestasjoner. Bla. er det Vegars utrettelige løping som gjør det mulig for Palmi å trekke inn sentralt, og nærmest fungere som en second-striker. Dette har resultert i mange mål- og målpoeng. Men med den drawbacken som nevnt over.

For å trekke digresjonen helt ut: Kunne det vært en tanke å brukt vinteren til å øve på en tre-backslinje med Hammer, Gromstad og Bjarni, med VEH og evt. AJOO på hver sin flanke? Dersom vi beholder Palmi vil han kunne fungere som off-midt med to andre midtbanespilllere rundt seg. Med dagens stall vil det sett omtrent slik ut:

JK / JKL

JPH - TMG - BOE

VEH - PRP - MIX - PF - AJOO

GMO - JA

( Greit så mister vi kanskje 3 av disse men gitt at vi finner samme spillertype, så er det en artig tanke)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal vel ikke ha mye fotballforståelse for å få med seg ar VEH glipper i markering/posisjonering opptil flere ganger i løpet av en kamp. Det oppveies IKKE av han er MEGET god offensivt, som han definitivt er. Han er vel strengt tatt sentral midtbane av favorittposisjon? Der mener jeg da også han bør spille om vi får inn en ren høyrebæk. De defensive "manglene" ved VEH hadde selvsagt ikke vært av betydning om vi hadde en høyrekant som bidro defensivt, men det har vi ikke. Hvor ofte ser vi PRP inne i egen 16 annet enn på cornere? Hadde vi hatt Keller på høyrekant hadde VEH vært den ideelle høyrebæk. Dessverre putter vi inn alt muligrart på høyrekant (JA, PRP etc) - spillere som i hvertfall ikke er kantspillere og som ikke i sine villeste fantasier vil ta bækplass når VEH går på løp (som vi alle vil at han skal gjøre). Med kantspillere som i alt for stor grad stopper på midtlinja hjemover er det et helvete å spille bæk. De fleste hadde VEHs situasjon tatt konsekvensen av det og stort sett holdt seg trygt plassert i defensiv posisjon. Det gjør ikke VEH, og nettopp derfor klarer vi å skape sjanser fordi vi skaper overtall på kant. Vi klarer sjelden å spille oss igjennom sentralt.

Det er ingen her som henger ut VEH som en dårlig spiller, tvert i mot, han er blant våre beste. Men mange av oss skulle sett ham på andre posisjoner. I min verden er han vår beste høyrekant og den eneste grunnen til at han ikke spiller der er fordi vi har langt dyrere alternativer som "må" få spille og ingen av dem fungerer defensivt. Kompromisset blir da VEH som hb. Jeg skulle gjerne sett ham sentralt med Mix i en kamp og latt MS tatt hb med JH og TMG som stoppere. Dette er jo utenkelig (for JL) så lenge PF ikke er på sykehus, men jeg tror at Mix + VEH er like bra som Mix+PF, så får folk tolke det som de vil... Mot Molde hadde ikke PF sin beste kamp i hvertfall.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke Vegar som bestemmer at han skal spille back - han vil nok selv mye heller spille høyere opp i banen. Men han er altfor lojal og profesjonell til å klage på den avgjørelsen. Egentlig går han vel bare og venter på at en plass på sentral midtbane skal bli ledig (Mix var først i køen, Vegar er vel nestemann?). Med han på backen vet vi at vi får en back som er over snittet god offensivt, men med visse mangler defensivt. Så lenge han spiller der, synes jeg vi skal legge opp til det. Når det gjelder baklengsmålet fredag, så mener jeg det er helt og holdent Bjarni sin feil. Og det er han selvfølgelig selv helt klar over. Han bommer grovt på en skjerming/tackling langt inne i egen sekstenmeter, og da er det tilnærmet uvesentlig hvem som ga fra seg ballen ti sekunder før.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder baklengsmålet fredag, så mener jeg det er helt og holdent Bjarni sin feil. Og det er han selvfølgelig selv helt klar over. Han bommer grovt på en skjerming/tackling langt inne i egen sekstenmeter, og da er det tilnærmet uvesentlig hvem som ga fra seg ballen ti sekunder før.

Hvis det er uvesentlig hvem som dummet seg ut i trekket før, må vel det frikjenne Bjarni også? Det hadde jo ikke spilt noen rolle at han ble lurt av at Molde-spilleren stakk på innsiden i stedet for utsiden hvis MMS ikke hadde hatt en enkel markeringsfeil etterpå. Etter mitt syn er det meningsløst å påstå at det er helt og holdent Bjarni sin feil når VEH begår en langt større tabbe før han og MMS en minst like stor like etterpå. Det er en rekke av svake prestasjoner som i sum gjør at vi slipper inn mål. VEH sin tabbe burde være den klart enkleste å unngå og begås under langt mindre utfordrende omstendigheter enn de andre. Etter min mening er det den klart største feilen som begås, men skylden skal deles på (minst) tre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder baklengsmålet fredag, så mener jeg det er helt og holdent Bjarni sin feil. Og det er han selvfølgelig selv helt klar over. Han bommer grovt på en skjerming/tackling langt inne i egen sekstenmeter, og da er det tilnærmet uvesentlig hvem som ga fra seg ballen ti sekunder før.

Hvis det er uvesentlig hvem som dummet seg ut i trekket før, må vel det frikjenne Bjarni også? Det hadde jo ikke spilt noen rolle at han ble lurt av at Molde-spilleren stakk på innsiden i stedet for utsiden hvis MMS ikke hadde hatt en enkel markeringsfeil etterpå. Etter mitt syn er det meningsløst å påstå at det er helt og holdent Bjarni sin feil når VEH begår en langt større tabbe før han og MMS en minst like stor like etterpå. Det er en rekke av svake prestasjoner som i sum gjør at vi slipper inn mål. VEH sin tabbe burde være den klart enkleste å unngå og begås under langt mindre utfordrende omstendigheter enn de andre. Etter min mening er det den klart største feilen som begås, men skylden skal deles på (minst) tre.

Jeg vet ikke hvor Vegar mister ballen, men når klippet (som ligger ute på stabak.no) begynner, har Molde ballen på ca. 35 meter. Så jeg antar at balltapet hans kom ganske langt fra mål. Eller? Bjarni gjør feilen sin nesten fem meter fra dødlinja og akkurat på sekstenmeterstreken.

Du er forhåpentligvis enig i at samme feil kan ha betydelig forskjellig alvorlighetsgrad avhengig av hvor på banen den begås?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VEH var vel ca på høyte med 16-meteren da han spilte ballen helt upresset til en motspiller da vi var i ferd med å gå i angrep. Situasjonen som Bjarni er involvert i vil jeg nesten si er en smart bevegelse av Molde-spilleren mer enn en tabbe av Bjarni. Han solgte seg litt lett, men det er sånt som kan skje i pressede situasjoner. Upressede feil i enkle situasjoner skal ikke skje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes faktisk at Pontus og Vegard er våre bestespillere mot Molde. Ponuts har en guts i 2.omgang som driver laget,står frem som kaptein. Jeg kommer til å savne Pontus sentralt, selv om det er mulig at Mix og Vegard vil gjøre jobben bedre... Synes kansje at Mix har variert litt etter et par veldig gode kamper rett etter at Henning forsvant.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes faktisk at Pontus og Vegard er våre bestespillere mot Molde. Ponuts har en guts i 2.omgang som driver laget,står frem som kaptein. Jeg kommer til å savne Pontus sentralt, selv om det er mulig at Mix og Vegard vil gjøre jobben bedre... Synes kansje at Mix har variert litt etter et par veldig gode kamper rett etter at Henning forsvant.

Hepp,

Mix må lære seg å slippe ballen tidligere. han har potensial til å bli en habil playmaker, men har fremdeles en liten vei og gå! Neste sesong blir på mange måter syretesten, da er det han som må bære midtbanen!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-Molde
  • Opprett ny...