Alzheimer 2 525 Kongeinnlegg! Del Skrevet 5. Mars 2012 Kongeinnlegg! Del Skrevet 5. Mars 2012 Virkeligheten er nå at vi har svært små økonomiske rammer for fotballagene i Stabæk. Dette innebærer: Svært lite lønnsbudsjett både absolutt (få spillere får lenger lønninger i nærheten av hva du selv ville jobbet for, og mange får knapt dekket kostnadene ved å bo på hybel) OG relativt (våre konkurrenter har betydelig større budsjetter og er derfor mye mer attraktive for alle gode fotballspillere) Videre betyr det i praksis ingenting til kjøp av spillere, og minimalt med penger til støtteapparat (ledelse, trenere, baneleie, medisinsk apparat, kamparrangement etc) NB! Dette er en situasjon som kan komme til å vedvare i overskuelig framtid (de neste 5-10 år) Gitt slike rammevilkår er sportslig suksess nærmest en utopi: Om vi gjør det uforholdsmessig bra kommer sannsynligvis de rike klubbene til å hente ut våre beste spillere med fete lønnstilbud, og de fleste av dem kommer til å gå alldeles gratis - selv midtveis i sesongen. Konsekvensene av dette vil sannsynlig være glisne tribuner og tynt med sponsorer (= lite penger) og vi har en klubb som hele tiden jobber i sterk motvind. Sånn er det, og uansett hva vi måtte mene så fortsetter det slik. Men vi har et håp om at det skal bli både bra og bedre. Gitt slike rammevilkår - hva kan vi som supportere gjøre for å få et best mulig lag å heie på og et (kvantitets- og kvalitetsmessig) best mulig supportermiljø? Dette er nettopp visjonen vi må ha felles: 1. Et best mulig lag å heie på og 2. Et (kvantitets- og kvalitetsmessig) best mulig supportermiljø Er vi ikke enige om disse målsettingene kommer vi ingen vei. Jeg forutsetter derfor at alle er enige om dette - i hvert fall her på Stabæks supporterforum. Hva kan vi gjøre? Ad 1: Spillere Ingen spillere i blå drakt er i klubben for å ødelegge for laget. Mange av dem er unge, usikre og uerfarne. De trenger ALL VÅR UFORBEHOLDNE STØTTE. I mange år har vi hatt profesjonelle spillere som solgte sine tjenester dyrt og i mange tilfeller alt for dyrt til stb. Det er klart vi dengang kunne være kravstore og kritisere svake prestasjoner med sterke ord. Det kan vi ikke gjøre med den troppen vi har nå - amatører som spiller for drakta og for moro. Vi MÅ sørge for at alle som faktisk stiller opp for klubben vår trives best mulig gjennom UFORBEHOLDEN STØTTE. Mange av spillerne våre kommer til å ha store svakheter på banen. Vi er underdogs. Vi må ha en magisk trener for å skape gode resultater og en 100% lojal supporterskare. (Moneyball?) Uten dette kommer resultatene til å svikte og vi kommer neppe opp av Adeccoligaen med det første uten økonomiske muskler. Unntaket fra støtte er selvsagt enhver spiller som signaliserer at han vil vekk, er fristet av tilbud fra våre konkurenter eller slenger dritt om klubben vår. Aldri noensinne har vi hatt en spillertropp det står mer respekt av enn årets. Her er det spillere som virkerlig ofrer seg for den blaa trøya. Jeg kan ikke huske at det noengang har vært mer "vi-følelse" i klubben enn nå. Ad 2: Supporterkvalitet må vi definere ut fra formålet: Støtte klubben og støtte hverandre. Aktivitet som ødelegger klubbsamholdet eller jager vekk supportere/spillere/publikum/sponsorer er negativ kvalitet og må elimineres. Kvalitet blir derfor nå målt på at vi klarer i den motvinden vi har å skape samhold og kameratskap, glede og entusiasme og inkludere nye folk og alle som er på feltet. Det betyr ikke at vi skal omfavne enhver idiot som kommer på feltet vårt - men vi skal ikke ekskludere noen som vil være med oss så lenge de tilfører SS noe som er større enn 0. På tribunen: Vi har i mange år vært flinke til å unngå drittslenging mot eget lag og egne spillere. Det må vi fortsette med i enda sterkere grad. Om vi beholder unggutta vi har i dag kan de utvikle seg til noe stort om noen år. Trua på dette - trua på framtidig suksess må være drivkraften vår, uansett hvor håpløst det ser ut. Vi vinner sammen og vi taper sammen - men vi gir oss aldri. Og det er ingen grunn til at vi skal tape kampen på tribunene. Vi må fortsette å synge mye på laget og støtte spillerne i enda sterkere grad. Dette er første året siden 2005 hvor vi vet at vi ikke har med oss en eneste medgangssuporter. For en tid vi hadde det året - godt hjulpet av sportslig suksess. Det er ikke seriegull eller cupgull som er målet med det vi gjør. Det er kulturen og fellesskapet vi skaper på veien fram mot det seriegull som er målet vårt. Enten gullet kommer i 2015 eller 2055. Internt i supportermiljøet: Nå er vi atter én familie. Inferno er tilbake, dessverre ikke så sterke som de engang var (folk blir eldre..) men vi har U1912 og vi har heldigvis med mange av "gamlegutta" ennå. I tillegg har vi fått med oss mange nye unge fans. Det er vi som må skape den nye kulturen i SS. U1912 kommer til å være spydspissen vår og trenger hjelp til tifo og å skape liv og steming. La oss nå være enige i disse målene og slutte med nedbrytende aktiviteter. La alle få støtte stabæk på sin måte så lenge bidraget er større enn 0. I praksis betyr dette: Om folk ikke vil synge med så kjefter vi ikke på dem. Da forsvinner de. Det har vi ikke råd til - vi ender opp med 65 på ståfeltet i løpet av en svak sesong. I stedet gir vi positiv feedback til alle som bidrar. De av oss som ivrer for Chixa (forresten fin mulighet til å oppleve seire på banen og på tribunene rundt om kring) må få lov til det uten å motarbeides av die hard-supportere som forsøker å leve seg inn i italiensk supporterkultur der kvinner ikke eksisterer annet enn utenfor stadion. Er noen av oss ramledritings på match så tar vi det face to face og prøver å HJELPE den som er ute å kjøre. Husk at han/hun er en av oss. Stiller noen med ansiktsmaling på tribunen, gi et diskret hint om at det ikke er vår kultur, ikke skrem vedkommende vekk. Gjentar det seg tar vi fram bøtte med vann og skureklut. Støtteapparat/frivillige/sponsorer: De som står vakter og i kiosker på Nadderud kommer i større og større grad til å være frivillige. La oss gjøre jobben deres triveligst mulig=ingen grising på tribunen, være hyggelige og blide selv når køen er lang og pølsene kalde. De gjør jobben som gir deg mulighet til å se TL på Bekkestua. De skaffer penger i klubbkassa og de er våre venner. Alle som støtter klubben fortjener vår støtte. Sponsorer omtaler vi med respekt. Klubbledelsen Innsparingene treffer administrasjonen hardest. Det betyr at vesentlig færre skal gjøre det alle de andre gjorde tidligere i tillegg til sin egen jobb. De fortjener respekt og anerkjennelse. For mange vil det innebære tilnærmet 200% stilling for 80% lønn. Da sier det seg selv at kritikk fra suporterne ikke skal sitte løst på tunga. Noen har hatt det ekstra tøft i de siste månedene (Erik Loe, Inge Andre Olsen etc.) Aldri har vel noen ofret så mye for klubben vår. Når vi treffer folk fra administrasjonen skal de ha et smil og en klapp på skuldra, ikke fikse ideer om hva de skulle ha gjort annerledes. På forumet: Personlig synes jeg vi har mista mye kvalitet på forumet. Mange av de som har litt fartstid ser jeg at ikke gidder å skrive på forumet, dels fordi det tidvis er mye negativitet og dels fordi interessen daler (også som følge av negativiteten). Dette må vi gjøre noe med - ASAP. Vi er vel alle enige at spillere som David Hanssen ikke sto øverst på ønskelista foran årets sesong. Likevel er det ut fra ovennevnte rammer helt fantastisk at vi får en spiller som David Hanssen til å spille for oss for knapper og glansbilder. Jeg er faktisk der at jeg elsker spillere som ofrer seg slik at de spiller bare for drakta - som spillerne våre nå gjør. Derfor unner jeg dem all suksess og vi må ønske velkommen alle som gidder stille opp på dugnadslaget vårt. Vi kan derfor ikke akseptere at noen pisser på spesielt unggutta våre eller kommer med ramsalt og tidvis usaklig kritikk av de som nå aksler den blå drakta. Brønnpisseere må vi eliminere. Enten gjennom strammere moderasjon eller ved at vi overdøver dem. Her har vi en jobb å gjøre. Gi likes til positive konstruktive og gode innlegg og imøtegå destruktive og negative innlegg. Kommer sure oppstøt fra noen av ressurspersonene i klubben tar vi det på PM. Alle ferske folk på forumet må leve med at de skal oppføre seg skikkelig - det er ingen menneskerett å få ytre seg i vårt helligste rom på internett. På gata Bruk supportereffekter! Vis at du er blaa. Og når du ser andre med Stabækeffekter er det hilseplikt - i det minste et nikk eller et smil, men vi viser alltid respekt for andre Stabækfans. Ny tid - ny giv! På Telenor Arena følte jeg at vi mista supporterkulturen på en alt for stor tribune og uten supporterpub og fellesskap i forkant av matchene. Betydningen av hver enkelt supporter nærmest forsvant. Nå får vi det vi fikk til å funke i 2005-2008 tilbake. La oss gjenskape den opplevelsen - bare enda bedre, tross vi starter med et mye dårligere utgangspunkt. Nå betyr vi supportere noe igjen - hver eneste en av oss. La oss bruke denne kjempemulighteten til å vise for all verden hva vi er laget av. At vi er en stor familie. At vi har tro på klubben vår. At vi er lojale - også i motgang. At vi stiller opp. At vi støtter hverandre. Alltid - uansett. På med Stabækskjerf. Det er snart seriestart. Kjør debatt på dette. Er du enig kan du gjerne trykke +, er du uenig - ta debatten her... 91 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Stuart 1 832 Del Skrevet 5. Mars 2012 Del Skrevet 5. Mars 2012 Veldig bra innlegg. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Wilmar 1 845 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Noe av det beste jeg har lest her på lang tid. Støttes 100 %, Alltid, uansett! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Thomas 212 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Veldig bra initiativ, Alz! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Sincus 1 306 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Enig i hvert eneste ord. Hør, hør! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Potter 2 494 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Stiller meg 100 % bak Alzheimers innlegg. I tillegg retter jeg en bønn til dere som er usikre på om dere skal kjøpe medlemskap og sesongkort i år, - gjør det! Dette er året hvor hver eneste en av oss er viktigere enn noensinne. Både på tribunen, på Bekkestua før kamp og i regnskapene til klubben. Det er også mulig å kjøpe medlemskap og enkeltbilletter til ståfeltet for de som ikke har anledning til å se mange kamper i år. Kom igjen! 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
stabækLars 1 977 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Tidenes innlegg! 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Petter 5 884 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Hadde det ikke vært mulig å få dette - muligens i en noe redigert versjon - ut på stabak.no så det når flere? Strålende skrevet, og veldig bra insj! 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Tonje 0 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
duckster 944 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Word! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pjalle Nøtt 66 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Flott innlegg Alzheimer. Støttes 100 % Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
vikingen - blaa 859 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Skriver ikke mye på forumet, men dette innlegget kan ikke gå ubemerket hen. Hyll! Printes ut og teipes opp på dassen Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Randers 40 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Det ligger mye sannhet i du skriver. Kjenner meg spesielt igjen i at kulturen ble borte på Fornebu. Klart det var bedre å SE kamper der, men ikke bedre å oppleve kampene. Det jo akkurat for å oppleve man drar på kamp, om ikke, så kan man like gjerne se kampen på TV. Gleder meg til Nadderud og minnene der. Tror på seier hver kamp, men forventer tap, så jeg kan glede meg over hver gang det går bra. Det som er helt sikkert er at selv om rammevilkårene er helt forandret siden starten i eliteserien, så er det mye vi har nå som vi ikke hadde da. Når jeg så Stabæk mot Strindheim i opprykkskampen, så var det 1500 personer på tribunen (gressbakken). Nå har vi hvertfall en tribune. Supporterklubben het Bærget det blå, heltene var Jokke og Thomas Frigård. Draktene bleke og lyseblå. Nå går annenhver guttunge i barnehagen jevnlig med Stabæk drakt, på begynnelsen av 90 tallet, så var det bare et og annet utskudd som gikk med VIF drakt i Bærum. Penger kommer og går, Stabæk er kommet for å bestå. Det blir kanskje noen år til vi vinner serie eller cup igjen...eller kanskje ikke? Hverdagen er ikke bare her for oss, men også for andre klubber. Men litt flaks, lokal innsats, attraktiv beliggenhet og smartness, så skal vi se at dette snur før vi tror. Gleder meg hvertfall mer til denne sesongen, enn på lenge. Lykke til, sees på kamp. 7 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
amuoest 733 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Kloke ord! Beste inlegget jeg har sett noengang! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Maggs 316 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Stiller meg bare opp i rekken blant de som sier for et fantastisk innlegg. Støttes 100%. Gleder meg til seriestart. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blå_i_eksil 93 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Takk for et fantastisk innlegg! Stiller med bak dette. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Freak Magnet 185 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Støttes! Veldig bra. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
BjørnC 249 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Stiller meg100% bak Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Ikke vanskelig å stille seg bak dette. Det er NÅ vi virkelig MÅ stå SAMMEN! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Meningsfull 325 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Det beste innlegget jeg til nå har lest. Samtidig kan jeg benytte anledningen til å beklage noen kanskje i overkant negative innlegg jeg selv har skrevet i det siste. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 252 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Like nr 40 avsendt – dette er veldig viktige tanker jeg håper så mange som mulig kan ta til seg. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
geirti 12 274 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Veldig bra innlegg. Vil bare understreke at grunnen til at vi må ta et ekstra tak i år, er at vi ikke kan forvente all verdens resultater på banen. Enten vi: Hårfint berger trettendeplassen Må gjennom kvalifisering Rykker ned uten kvalikk ...blir dette en sportslig tung sesong. Da kreves det litt ekstra fra oss. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
d*u*b 2 363 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Flott innlegg. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hdaniels 2 362 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Veldig bra innlegg. Vil bare understreke at grunnen til at vi må ta et ekstra tak i år, er at vi ikke kan forvente all verdens resultater på banen. Enten vi: Hårfint berger trettendeplassen Må gjennom kvalifisering Rykker ned uten kvalikk ...blir dette en sportslig tung sesong. Da kreves det litt ekstra fra oss. Det var da jævlig negativt. Jeg er glad jeg ennå er såpass ung og naiv at jeg kan håpe på litt resultater også. Jeg har troen på en bedre sesong enn i fjor. 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 252 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Jeg har også hånda på hjertet når jeg sier jeg tror vi kan gjøre det overraskende bra i år. Uansett vil jeg selvsagt være på stadion og gi 100%. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
flamingo 191 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Flott skrevet! Send det inn til Budstikka i en eventuelt redigert versjon!! Dette er lesning mange flere burde lese, og det er mulig det kan vekke opp alle "medgangssupperterne" der ut til å stille opp på ALLE kamper. Liker også at du skriver at vi må legge bort kjeftingen på de som ikke synger og hopper. Det viktigste er at folke kommer å støtter laget! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
smart 2 085 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Nå ble jeg glad. Takk. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
geirti 12 274 Del Skrevet 6. Mars 2012 (endret) Del Skrevet 6. Mars 2012 (endret) Jeg er glad jeg ennå er såpass ung og naiv at jeg kan håpe på litt resultater også. Jeg har troen på en bedre sesong enn i fjor. Har ingen planer om å nekte deg å håpe, men det er jo fint du innser fakta selv. Vi har mistet landslagskeeperem, en fantastisk spiss (Veigar bidro til veldig mange poeng, selv om han dro midt i sesongen), to fantastiske midtbanespillere (Mix og Pontus). Hvordan jeg skal sammenligne trenerne vet jeg ikke. Den forrige hadde bedre og lengre CV, den nåværende brenner nok mer for klubben. Jeg tror det kommer til å bli bra med denne klubbdugnaden her, ikke fordi resultatet blir bedre enn om vi hadde hatt råd til å leie inn dyre profesjonelle, men fordi det lukter mer klubb&samhold nå. Personlig kommer jeg nok til å bruke langt mer tid på Blaa før og etter kamp, og langt mindre tid i media på jakt etter omtale av siste Stabækkamp. Konklusjon (som vil være uforståelig for alle andre enn supportere) : jeg gleder meg. Endret 6. Mars 2012 av geirti Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 6. Mars 2012 Del Skrevet 6. Mars 2012 Hvordan jeg skal sammenligne trenerne vet jeg ikke. Den forrige hadde bedre og lengre CV, den nåværende brenner nok mer for klubben. Den forrige hadde ingen CV og viste at han i praksis var ganske hjelpeløs når det kom til å sette sammen et lag og bruke spillere i egnede roller. JL var først og fremst en trivelig og sympatisk mann som ikke fikk ut potensialet i spillerstallen. At vi har mistet mange gode spillere trenger ikke nødvendigvis bety at vi ikke kan komme høyere på tabellen i år. Vi har fått inn noen gode spillere også, og beholdt noen gode spillere som ikke har fått de nødvendige mulighetene ennå. Vi er selvsagt avhengige av at Belsvik får fullklaff med hvordan han bruker spillerne, men jeg uansett at det er lov til å håpe på en bedre plassering enn i fjor uten å være naiv. Vi må ikke glemme at serien inneholder flere andre lag som heller ikke er i tipp-topp forfatning. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hdaniels 2 362 Del Skrevet 6. Mars 2012 (endret) Del Skrevet 6. Mars 2012 (endret) Og ikke minst hadde fjorårets stall jævlig mye vanskeligere forutsetninger for å holde fokus på banen. Ikke minst pga alle spekulasjonene enkelte av de bidro til selv. Endret 6. Mars 2012 av hdaniels Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå