Gå til innhold

Anbefalte innlegg

(...) dette med å sikre avkastning av talentsatsingen. Jeg kommer ikke i farten på noen egenproduserte spillere (alternativt kom til klubbens jr avdeling) som har bragt MYE klingende mynt i kassa? De vi har tjent penger på er vel stort sett ved videresalg - a.la. Tobbe, Andresen, Tchoyi og Alan. Det er kanskje et tankekors i forhold til veivalg.

Å basere virksomheten på salg av spillere er i det hele tatt ganske uforutsigbart. Potensialet for avkastning er naturligvis større hvis man har råd til å investere i salgsobjekter og ikke bare være avhengig av en god "avling på egen åker". Men for i det hele tatt å komme dit at vi kan handle råvarer som vi skal vidreforedle for salg med god avkastning må vi få inn litt kapital, og sånn det ser ut nå ligger vår beste sjanse i å bli flinkere til å få betalt for spillerne fra egen junioravdeling pluss de vi henter fra SCFA. Livet er hardt i bananrepublikken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tabellen er spennende lesning i kveld, de andre resultatene gikk vår vei denne runden. Det tetter seg stadig mere til i kampen om plassen bak Bodø Glimt. Om vi forutsetter at Bryne tar 1 eller 3 poeng i rundens siste kamp så ser vi at vi ligger på 7. plass med kun 2 poeng opp til andreplass. Altså 6 lag innenfor 3 poeng.

Det gjør de tapte poengene mot "Varg" Haugesund ekstra sure. Det at det er så mange lag i toppen betyr at det blir mange innbyrdes oppgjør blant topplagene fremover, så det/de lagene som evner å vinne noen kamper på rad vil kunne stikke litt fra de andre.

Jeg har ikke tenkt særlig på opprykk tidligere, men nå er det vanskelig å se helt bort fra at vi faktisk kan ta andreplassen. Vi er hvertfall i posisjon til å kjempe om den. Jeg er ikke helt overbevist om at det er det beste å rykke opp i år, men er samtidig vanskelig å skulle være negativ til et eventuelt opprykk. Hva tror vi om en eventuell retur til Tippetuppen i 2014? Har vi lag og økonomiske muskler til det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er mest givende, TL for å overleve eller AL for å rykke opp?

Jeg tror spillerne utvikler seg bedre i TL selv om de kjemper i bunnen, så er det jo det med motivasjonen, er ikke helt sikker på hvor høy motivasjonen er etter 15 kamper uten seier.....

Gøy å rykke rett opp om det skjer B)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Det der er igrunn en veldig vrien problemstilling. Økonomisk og sportslig har vi sannsynligvis lite å gjøre i TL. Faren for at vi får en reprise av fjoråret er overhengende dersom vi rykker opp. Samtidig er det fort gjort å bli hengende fast i Adeccodassen, med stadig svekkede opprykksmuligheter dersom vi ikke rykker opp i år.

Jeg tror klubben ser for seg at vi trenger et år til i Adeccoligaen før vi er modene for et opprykk. Jegfrykter at vi kommer til å råtne på rot dersom vi blir værende i Adecco. Som nevnt tidligere savner jeg visjonene og de hårete målene som gjorde Stabæk til landets beste og mest underholdene lag. Uansett opprykk eller ei, må vi finne tilbake til det som gjorde oss unike. Jeg tror et opprykk vil gi oss mye drahjelp i så måte.

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Det der er igrunn en veldig vrien problemstilling. Økonomisk og sportslig har vi sannsynligvis lite å gjøre i TL. Faren for at vi får en reprise av fjoråret er overhengende dersom vi rykker opp. Samtidig er det fort gjort å bli hengende fast i Adeccodassen, med stadig svekkede opprykksmuligheter dersom vi ikke rykker opp i år.

Jeg tror klubben ser for seg at vi trenger et år til i Adeccoligaen før vi er modene for et opprykk. Jegfrykter at vi kommer til å råtne på rot dersom vi blir værende i Adecco. Som nevnt tidligere savner jeg visjonene og de hårete målene som gjorde Stabæk til landets beste og mest underholdene lag. Uansett opprykk eller ei, må vi finne tilbake til det som gjorde oss unike. Jeg tror et opprykk vil gi oss mye drahjelp i så måte.

@ringo

I 1. Året i TL er det vel nesten enklere å holde plassen enn den vanskelige 2. sesongen, grunnet mye selvtillit og optimisme/giv fra opprykksåret

Mye avhenger vel også av rettsaken som vel snart skal starte. Blir vi frifunnet på alle punkter blir det vel lettere å se fremover med solide sponsorer i ryggen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil gi oss den beste økonomien? Ett opprykk, eller ett år til i adecco?

Opprykk, helt klart. Det vil revitalisere interessen for klubben og bedre inntektspotensialet betydelig. Vi må bare ikke ta av på kostnadsfronten.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal vel fokus primært være å redde klubben gjennom krisen Morten Stene har laget og som kulminerer nå i månedene framover. Kostnadsmessig edruelighet blir nok en nødvendighet i overskuelig framtid. Der vi bør forbedre oss er på sponsorsiden, publikumstall og ikke minst at vi får mer ut av spillersalg enn hva vi har gjort de siste årene. Ja, spillermarkedet er tregt, men vi har fått svært lite ut av selv svært kostbare og gode spillere.

Et opprykk til TL uten nødvendige økonomiske ressurser tror jeg er noe av det verste som kan skje. Jeg orker ikke reprise på 2012, og publikum viste tydelig at det ikke bare er jeg som er ufyselig dårlig taper blant oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lite som er dyrere enn å kjempe i toppen av førstedivisjon. Det koster ikke stort mindre enn å ligge på nedre halvdel i eliteserien mens inntektene er langt lavere. Det er vel egentlig ikke et spørsmål om vi har råd til å rykke opp, men hvor lenge vi har råd til ikke å rykke opp. Som @ringo er inne på behøver man ikke la seg friste til å bruke mye mer penger ved et opprykk; vi kan ikke satse hardere enn at vi tåler å rykke ned igjen. Det vanskelige er balansegangen mellom å satse nok til å holde seg i toppdivisjonen kontra å rykke ned med for høye utgifter for Adeccoligaen.

Nøkkelen ligger i å ha bygget en stall som fra før er god nok for Tippeligaen - på Adeccoliga-budsjett. Vi er nok ikke helt i rute der. Ideelt sett skulle vi startet med det arbeidet for ett år siden, men prioriterte annerledes den gang. Vi begynner å se konturene av den stallen vi trenger, men jeg tror vi behøver ett år til. Så gjelder det å ikke miste dem vi skal bygge laget rundt underveis og få godt nok betalt for dem vi ser på som salgsobjekter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg kan velge mellom opprykk eller ei så velger jeg opprykk.

Til neste år så starter vi på en sesong hvor alle mørke skyer er borte. Det hadde unektelig vært godt for klubben, spillerne og fansen om vi kunne gjøre det i Tippeligaen. Når det gjelder kravene NFF stiller til anlegg så er det slik jeg har forstått større forståelse i kommunen for at Nadderud må rustes opp - og at kommunen i større grad må åpne lommeboken. Telenor Arena er ikke lenger et realistisk alternativ for Stabæk og kommunen risikerer ikke å legge penger i noe som fraflyttes innen kort tid. Kommunens betalingsvilje er med dette større enn på mange år.

Et opprykk, en ny æra, et nytt eventyr!

Ullevaal 2018!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi ikke rykker opp i år, så er det bra om vi klarer å se positivt på det - vi får et år til på å bygge stallen osv.

Men hvis vi rykker opp i år, så må vi da for faen klare å se positivt på det også! Er vi en tippeligaklubb eller er vi ikke?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi ikke rykker opp i år, så er det bra om vi klarer å se positivt på det - vi får et år til på å bygge stallen osv.

Men hvis vi rykker opp i år, så må vi da for faen klare å se positivt på det også! Er vi en tippeligaklubb eller er vi ikke?

Godt sagt. Må også huske at vi fort blir attraktive for flere (unge lovende) spillere om vi er i TL og har en tynn stall. Det gir gode muligheter for mye spilletid på høyt nivå. Får vi TL-inntekter ett år mens utgiftene ligger et sted mellom Adecco og TL-nivå så vil det være nok til å få økonomien på rett kjøl. Jeg er dog ikke redd for at de pengene skal ligge lenge og støve ned :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men om vi skulle rykke opp må jo laget forsterkes kraftig om vi i det heletatt skal få poeng. Dagens tropp har, etter min mening, totaltsett vært heldige med poengfangsten. Det er bare tilfeldig at kun Glimt har fått en luke til resten, slik at vår "moderate" poengfangst faktisk holder oss innenfor rekkevidde til direkte opprykk. Håper Ingo's nye påfyll av bensin på 10'er-opplegget gir avkastning, så kanskje vi så smått har noe i denne posisjonen å gjøre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men om vi skulle rykke opp må jo laget forsterkes kraftig om vi i det heletatt skal få poeng. Dagens tropp har, etter min mening, totaltsett vært heldige med poengfangsten. Det er bare tilfeldig at kun Glimt har fått en luke til resten, slik at vår "moderate" poengfangst faktisk holder oss innenfor rekkevidde til direkte opprykk. Håper Ingo's nye påfyll av bensin på 10'er-opplegget gir avkastning, så kanskje vi så smått har noe i denne posisjonen å gjøre.

At det er kun B/G som skiller seg ut i toppen er nok ikke så tilfeldig. For det første så har de vært veldig gode - jeg vil påstå en divisjon bedre enn resten av lagene. For det andre så er det en litt spesiell situasjon i Adeccoligaen i år: Begge lagene som rykket ned fra Tippeligaen i fjor sliter voldsomt med økonomien og ikke er i samme posisjon til å kjempe om direkte opprykk som nedrykkslagene normalt er, og det laget som kanskje har hatt mest å satse med, Kristiansund, er nye på dette nivået og har trengt litt tid på å akklimatisere seg. Dette tatt i betraktning er det nok mer naturlig enn tilfeldig at B/G er eneste lag som skiller seg ut så langt. Uten at det endrer noe på det faktum at vi behøver store forsterkninger for å ha noe i Tippeligen å gjøre...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det er kun B/G som skiller seg ut i toppen er nok ikke så tilfeldig. For det første så har de vært veldig gode - jeg vil påstå en divisjon bedre enn resten av lagene. For det andre så er det en litt spesiell situasjon i Adeccoligaen i år: Begge lagene som rykket ned fra Tippeligaen i fjor sliter voldsomt med økonomien og ikke er i samme posisjon til å kjempe om direkte opprykk som nedrykkslagene normalt er, og det laget som kanskje har hatt mest å satse med, Kristiansund, er nye på dette nivået og har trengt litt tid på å akklimatisere seg. Dette tatt i betraktning er det nok mer naturlig enn tilfeldig at B/G er eneste lag som skiller seg ut så langt. Uten at det endrer noe på det faktum at vi behøver store forsterkninger for å ha noe i Tippeligen å gjøre...

Helt enig, men det jeg mente med at det tilfeldigvis bare er Glimt som har stukket i fra resten var at det er litt tilfeldig at det akkurat i år bare er ett lag som er vesentlig bedre enn resten. At lag som Sandefjord og Fredrikstad ikke er bedre er "mot normalt", selv om det kan forklares. Normalt er det i allefall 2-3 lag som er i en liga for seg. Vår prestasjon er ikke bedre selvom de andre samlet har sviktet. Men, det er jo helt klart noe vi kan leve med ;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formtabeller for de hhv 6 og 10 siste kampene:

B/G 6 0 0 +14 18p
KBK 5 0 1 +10 15p
Stb 3 2 1 +4 11p

Bry 3 2 1 +1 11p
U/K 2 3 1 +4 9p
FFK 3 0 3 -3 9p
Mjø 3 0 3 -7 9p
H-K 2 1 3 -1 7p
Str 2 1 3 -3 7p
KIL 1 3 2 +0 6p
Hød 1 3 2 -1 6p
San 1 3 2 -2 6p

Var 1 2 3 -3 5p
Elv 1 1 4 -2 4p
Fol 1 1 4 -7 4p
Ran 1 1 4 -7 4p

Legg spesielt merke til de tre lagene som akkurat nå ligger foran oss på tabellen, Hødd, Sandefjord og Ranheim. De ligger alle veldig langt nede på denne formtabellen.

Formtabell for siste 10 serierunder:

B/G 9 1 0 +20 28p
Stb 6 2 2 +4 20p
KBK 6 1 3 +10 19p

San 5 3 2 +5 18p
Ran 5 1 4 -1 16p
Bry 4 3 3 +2 15p
Hød 4 3 3 +2 15p
FFK 5 0 5 +0 15p
H-K 4 2 4 +1 14p
KIL 3 5 2 +0 14p
Mjø 4 0 6 -11 12p
Fol 3 2 5 -5 11p
Str 3 2 5 -6 11p
U/K 2 4 4 -1 10p

Dette er jo egentlig alt unntatt "de første rundene", men det er de samme tre lagene på topp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, jeg tror vi trygt kan slutte å bekymre oss for et opprykk i år. Vi har stabilitet som en drita ballettdanser, og vinner sikkert stort neste gang vi har en motstander vi forventer å slite mot.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TV-kamper runde 21-23:

Runde 21

Lørdag 31. august kl. 15:30: Ull/Kisa – Sandefjord (CMore Live)

Mandag 2. september kl. 19:00: Bryne – Stabæk (TV2 Zebra)

Runde 22

Lørdag 7. september kl. 15:30: Stabæk – Follo (CMore Live)

Mandag 9. september kl. 19:00: Fredrikstad – Elverum (TV2 Zebra)

Runde 23

Lørdag 14.september kl. 15:30: Sandefjord – Fredrikstad (CMore Live)

Mandag 16. september kl. 19:00: Bodø/Glimt – HamKam (TV2 Zebra)

To Tv-kamper for oss. Bryne borte på en mandag jubler man vel ikke akkurat for.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vet jo i utgangspunktet ikke det før vi har gitt folk en sjanse til å melde seg på. Men det hadde ligget an til et stort underskudd selv om vi skulle fått 30 mann på bussen, så det ser vel realistisk sett ganske mørkt ut.

Dette handler litt om hva slags frister du kan leve med også Marius. Om det er ok for deg kan vi åpne en påmelding fram til du er nødt til å ha svar om vi skal ha buss eller ikke. Når er denne fristen i så fall?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Adeccoligaen 2013
  • Opprett ny...