Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er tilbake på kvalikkplass nå. I tillegg er det plutselig bare to poeng opp til direkte opprykk, ettersom Kristiansund tapte mot Mjøndalen. Dette blir en vilt spennende høstsesong!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Enig med Håvard. Veldig fint om vi kan sparke litt fra.

Mye rom å klatre i :)

53 Bodø/Glimt

52

51

50

49

48

47

46

45

44

43

42

41

40

39

38

37

36 Ranheim og Stabæk

35 Bryne, Kristiansund og Sandefjord

34

33 Hødd

32

31 HamKam

30

29

28 Fredrikstad og Mjøndalen

27

26 Kongsvinger

25

24 Strømmen

23

22

21 Ull/Kisa

20

19

18

17

16

15 Vard Haugesund

14 Follo

13 Elverum

Edit: Klarte å glemme mandagens motstander Bryne...

Endret av alltidblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

01.09.2013 21. runde

Elverum 1 - 2 Bodø/Glimt

Follo 2 - 1 HamKam

Hødd 2 - 1 Strømmen

Kongsvinger 5 - 1 Kristiansund BK

Mjøndalen 0 - 0 Fredrikstad V

ard Haugesund 2 - 0 Ranheim

Disse resultatene er jo for godt til å være sant!

Her er det noe muffens...

En sak for Morten Stene - tada!

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider

TV-kamper runde24-26.

Kun en flytting - lørdagskamp hjemme mot Sandefjord:

Runde 24

Lørdag 21/9
Fredrikstad - Ranheim 15:30 C More Fotball HD

Søndag 22/9
Hødd - Ull/Kisa 16:00 Csports.no
Strømmen - Bodø/Glimt 16:00 Csports.no
Bryne - Follo 18:00 Csports.no
Vard Haugesund - Kristiansund BK 18:00 Csports.no
Mjøndalen - Elverum 18:00 Csports.no
Stabæk - Kongsvinger 18:00 Csports.no

Mandag 23/9
HamKam - Sandefjord 19:00 TV 2 Zebra

Runde 25

Lørdag 28/9
Sandefjord - Strømmen 15:30 C More Fotball HD

Søndag 29/9
Elverum - HamKam 16:00 Csports.no
Ranheim - Follo 16:00 Csports.no
Kristiansund BK - Fredrikstad 16:00 Csports.no
Kongsvinger - Hødd 18:00 Csports.no
Mjøndalen - Stabæk 18:00 Csports.no
Ull/Kisa - Bryne 18:00 Csports.no

Mandag 30/9
Bodø/Glimt - Vard Haugesund 19:00 TV 2 Zebra

Runde 26

Lørdag 5/10
Stabæk - Sandefjord 15:30 C More Fotball HD

Søndag 6/10
Follo - Kongsvinger 16:00 Csports.no
Hødd - Elverum 16:00 Csports.no
Strømmen - Ranheim 16:00 Csports.no
Bryne - Mjøndalen 18:00 Csports.no
Vard Haugesund - Ull/Kisa 18:00 Csports.no
HamKam - Kristiansund BK 18:00 Csports.no

Mandag 7/10
Fredrikstad - Bodø/Glimt 19:00 TV 2 Zebra

http://www.fotball.no/Landslag_og_toppfotball/Toppfotball/Adeccoligaen/2013/TV-kamper-Adeccoligaen-runde-24-26/

Endret av Totto
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formtabell

Lagene på opprykksplass er uthevet. Lagene på kvallik-plass i kursiv

1. Bodø/Glimt 6-0-0, 14-5, 18p, snitt 3

2. Stabæk 5-0-1, 12-11, 15p, snitt 2.5

3. Strømmen 3-1-2, 12-9, 10p, snitt 1.67

4. Mjøndalen 2-3-1, 6-5, 9p, snitt 1,5

5. Ranheim 2-2-2, 12-11, 8p, snitt 1,33

6. Kongsvinger 2-2-2, 12-11, 8p, snitt 1,33

7. Sandefjord 2-2-2, 7-8, 8p, snitt 1,33

8. HamKam 2-1-3, 9-9, 7p, snitt 1,17

9. Hødd 2-1-3, 7-7, 7p, snitt 1,17

10. V ard 1-3-1, 11-10, 6p, snitt 1,00

11. FFK 1-3-2, 7-8, 6p, snitt 1,00

12. UllKisa 2-0-4, 8-10, 6p, snitt 1,00

13. Bryne 2-0-4, 11-14, 6p, snitt 1,00

14. Follo 2-0-4, 5-10, 6p, snitt 1,00

15. Kristiansund 2-0-4, 11-17, 6p, snitt 1,00

16. Elverum 1-2-3, 12-12, 5p, snitt 0,83

Estimert sluttabell

(Dagens poengsum + snittet av de 6 siste kampene (formtabell)

1. Bodø/Glimt 80

2. Stabæk 62

3. Ranheim 48

4. Sandefjord 47

5. Bryne 44

6. Kristiansund 44

7. Hødd 44

8. Mjøndalen 42

9. HamKam 42

10. Strømmen 39

11. Kongsvinger 38

12. FFK 37

13. UllKisa 30

14. Vard 24

15. Follo 23

16. Elverum 21

Må si at dette ser meget lyst ut. Lagene på kvallikplass er på full fart nedover på tabellen, mens BG og vi holder stø kurs oppover. Litt skummelt å si det, men dette kan vi avgjøre selv. I mine øyne var kveldens Bryne-kamp en slags nøkkelkamp. Om vi kunne klare å dra hjem 3 poeng ville vi vise (og gutta har nok fått betydelig selvtillitt) at vi kan slå alle, uansett bane. Vi får bare håpe at opprykket kan sikres tidlig, at rettsaken ender i full frifinnelse og at planleggingen av comebacket til Tippeligaen kan planlegges i lang tid, spesielt mtp sponsorer. Det lukter ikke helt 2005-2008 ennå, men jeg vil egenlig sammenligne det litt med 1995, nyopprykket og med blanke ark

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt rask matte avslører iallefall at vi ligger med 18 poeng over øverste neddrykkskandidat Ullfisa. Det er 27 gjenstående poeng å hente? Det vil si at klarer vi å karre inn minst 10 poeng på de siste kampene, er vi i det minste garantert utenfor muligheten til å rykke ned :P

Ikke det at jeg i det hele tatt tror at vi kommer til å være i nærheten av det scenarioet. Men VELDIG betryggende å vite at vi ligger så "trygt".

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Jeg synes de to siste kampene har vært blandt det beste vi har prestert under Belsviks ledelse. Ikke det at vi har spilt glitrende fotball, men det har vært svært gode arbeidsinnsatser. Dette er den typen fotball som kan gjøre at vi kan ha håp om å overleve skulle det blir TL spill neste sesong. Laget har helt klart modnet mye gjennom sesongen.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi... Jeg satt med et litt annet inntrykk. Er kjempehappy med resultatet, og delvis taktikken, men der stopper det stort sett. Synes vi slurver fælt, sliter med å holde ballen i laget i store deler av kampen, har et visst uromoment av en keeper, og generelt kaotisk i egen boks under press. Angrepene er noe mer målrettede, selvom oppskriften er enkel. Ja, det er ingen tvil om at det jobbes iherdig av de fleste gutta, men vi vinner omtrent ingen dueller i første omgange, og langt ut i andre. Jalasto er et hederlig unntak.

Skulle dette føre til TL-spill er jeg virkelig skremt over nivået i Norges nest høyeste divisjon. Stabæk burde ikke vært i nærheten av toppen med den fotballen som utøves, og en lisens til TL-spill blir som å kaste oss til løvene om vi ikke forsterkes betraktelig.

Men du verden som jeg gleder meg over poengfangsten og innsatsen. Gutta gir alt og vinner krigen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi... Jeg satt med et litt annet inntrykk. Er kjempehappy med resultatet, og delvis taktikken, men der stopper det stort sett. Synes vi slurver fælt, sliter med å holde ballen i laget i store deler av kampen, har et visst uromoment av en keeper, og generelt kaotisk i egen boks under press. Angrepene er noe mer målrettede, selvom oppskriften er enkel. Ja, det er ingen tvil om at det jobbes iherdig av de fleste gutta, men vi vinner omtrent ingen dueller i første omgange, og langt ut i andre. Jalasto er et hederlig unntak.

Skulle dette føre til TL-spill er jeg virkelig skremt over nivået i Norges nest høyeste divisjon. Stabæk burde ikke vært i nærheten av toppen med den fotballen som utøves, og en lisens til TL-spill blir som å kaste oss til løvene om vi ikke forsterkes betraktelig.

Men du verden som jeg gleder meg over poengfangsten og innsatsen. Gutta gir alt og vinner krigen.

I overkant negativt dette, men det jeg har uthevet har vært et problem i hver eneste match jeg har sett - nesten siden Segerstrøm forsvant.

På 1-1-målet ser det ut til at ingen aner hva de skal gjøre, og denne kollektive belutningsvegringen gjør at en angriper i undertall i vår boks vinner ballen i 2 av 3 tilfeller.Jeg forstår ikke hva dette kommer av. Dette er fotballspillere som har spilt i forsvar i 15+ år av sitt liv, det terpes på dette på trening og ferdighetene er uten tvil tilstede. Markeringer glipper fullstendig i egen boks. Vi kan ha 8 spillere i egen 16-meter og likevel kan motstanderens 3 spillere i boksen vår få stå udekket alle sammen.

Er det mulig å hente inn en ekstern "konsulent" som kan hjelpe oss å få skikk på dette? Om det så er Øyvind Eide som antagelig er det billigste for oss eller om vi leier inn Drillo e.l. - uansett dette må løses.

Ellers synes jeg laget blir bedre til å variere oppspillene, vi får mer nytte av angrepsspillerne som stadig produserer flere sjanser. Vi klarer ikke å holde ballen i laget lenge - men er det noe mål i seg selv? Poenget er å score flere mål enn motstander. Får vi tetta igjen hjemover er opprykket i boks og vi har mulighet til å overleve i Tippeligaen. Løser vi ikke problemene i egen boks har vi ingenting i Tippeligaen å gjøre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror noe av det problemet dere snakker om kan reduseres ved å gi Næss mer spilletid. Synes han er milevis foran Hammer og Haugsdal på dette området, uten at det i seg selv sier stort. Næss' utfordring er snarere det motsatte av det disse to sliter med: Han har litt lett for å bli overtent og gå unødvendig hardt til verks. Mistenker at det er nettopp det som er mye av grunnen til at han mistet plassen i laget, men spør du meg er det bedre med en som kan bli litt het i toppen og lage en farlig dødballsituasjon i løpet av kampen enn noen som så å si i hver eneste situasjon bare står aptisk og ser på at motstanderen angriper ballen i vår sekstenmeter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svak markering er ikke et Stabæk problem, det er et generellt problem i norsk fotball hele veien opp til a-landslaget. Jeg vet ikke hva det skyldes, om det handler om grunnleggende dårlige holdninger og manglende ærgjerrighet eller om det er et resultat av ensidig fokus på soneforsvar.

Uansett, selv om det tidvis er litt Texas i forsvaret så skaper motstanderene fint lite mot oss i åpent spill. På slutten opptrer vi med en kynisme som ville vekket stor harme på dette forume hadde det blitt brukt mot oss. Vi har en soliditet i utførelsen som vi ikke har sett fra dette laget før. For kun et par måneder siden hadde vi tapt denne typen matcher.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ensidig fokus på soneforsvar.

Min mening er at dette er et problem, ja. Det blir selvsagt bare spekulasjoner, men man ser jo at i de fotballkulturene der man virkelig kan dette med markering, har de et langt mer avslappet forhold til soneforsvar.

I vårt lag er det enkelte som kan mistenkes for de andre faktorene du nevner også, et par stykker er uten tvil skyldige i det, men som forklaring på det mer generelle problemet i norsk fotball tror jeg det er mer logisk å se til sonefundamentalismen.

For øvrig enig i at laget har modnet i løpet av sommeren.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noe som helst system som bygger på soneforsvar inne i egen 16-meter?

Nja, man kan jo begynne å lure...

Min hypotese handler om at sonefundamentalismen som ble innført med Drillos suksess har gjort at fotballnorge har "glemt" å øve seg på markering i eget felt, eller at man har mistet noe av forutsetningene for å bli gode på det fordi det har vært litt tabu å ta i noe som ikke handler om soneforsvar, på samme måte som det har vært tabu å tenke ballbesittelse.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uken 15.-22. Sept kan være avgjørende. Med full pott/9p bør vi ha en luke på 5-7 p ned til kvallik. Er det en uke vi må være i form er det den, 1/3 Av resten av sesongen på 8 dager!

Ni kamper igjen. Fem av dem er mot de fem nederste på tabellen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bryne ligger 2 mål under mot Hamkam med 15 min igjen, samtidig som Sandefjord kan være i ferd med et smått sensasjonelt tap mot bunnlaget Vard. Hvis vi forutsetter at vi vinner hengekampen mot Follo, vil dette være (den fiktive) tabellen etter 22. runde:

53 Bodø/Glimt (gikk i dag på sitt første tap på flere måneder, men skal fortsatt være umulige å ta igjen)

...

42 Stabæk

41

40

39

38

37 Ranheim

36 Kristiansund, Hødd

35 Bryne, Sandefjord

34 Hamkam

33

32

31 Mjøndalen

30

29

28 FFK* (Muhaha)

* hengekamp som går i morgen, men uansett lukter det ikke akkurat kvalikk av "aristokratene"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK folkens. Hvem er det som har bestukket halve Adeccoligaen, så alle resultater de siste rundene har gått i vår favør? Dette begynner å bli litt for mistenkelig.

Hysj, ikke si noe så Morten Stene, TV2 eller Budstikka hører det :huh: Det eneste vi kan "forsvare" oss med er at Mjøndalen slo KIL,

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK folkens. Hvem er det som har bestukket halve Adeccoligaen, så alle resultater de siste rundene har gått i vår favør? Dette begynner å bli litt for mistenkelig.

Så lenge dette er uavhengige avtaler, så går det nok bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Adeccoligaen 2013
  • Opprett ny...