alltidblaa 3 016 Del Skrevet 12. Juni 2013 Del Skrevet 12. Juni 2013 Dette vil jeg ikke bruke Økonomi Og Annet Faenskap-tråden til. Rett og slett på grunn av mangel på faenskap. Dette er nesten bare positivt: I morgen avholder vi informasjonsmøte på Nadderud der styreleder i AS'et, Anders Bergh-Jacobsen, forteller oss om hvordan situasjonen er i Stabæk p.t. - før han vil fortelle om hva vi skal gjøre for å bli et topplag igjen. Haugsdal og Hammer serverer kaffe fra kl 19:30, og kl 20:00 begynner moroa for alvor. Med alvor. Denne emisjonen trenger vi. Vi får til og med se en liten film! (som noen få utvalgte ++ har vært så heldige å se allerede) Satser på stinn brakke (hø hø)! Vel møtt! Fra Stabak.no: Velkommen til Nadderud på torsdag Stabæk Fotball har gleden av å invitere til informasjonsmøte på Nadderud Stadion torsdag 13. juni kl 20:00. I forbindelse med emisjonen vi nå er i gang med ønsker vi å åpne dørene på brakkene på Nadderud for alle som er interessert i Stabæks fremtid. Vi ønsker å fortelle dere mer om hvordan situasjonen er i klubben akkurat nå, og hvordan vi igjen skal bli et topplag i norsk fotball. Vi åpner dørene allerede kl 19:30, og Bjarte Haugsdal og Jørgen Hammer byr på kaffe til alle som ønsker å møte tidlig for å mingle litt. Møtet starter kl 20:00. Dette står på programmet: Styreleder i Stabæk Fotball AS, Anders Bergh-Jacobsen, ønsker velkommen Vi ser en kort videosnutt om Stabæks spennende talentsatsing Styreleder Anders forteller litt om fortiden, litt om status per i dag - og litt om alt vi har foran oss Etter presentasjonen åpner vi for spørsmål og diskusjon Så avslutter vi møtet med bred enighet om at dette klarer vi! Vi anslår at møtet vil vare ca halvannen time. Altså: Torsdag kl 20:00 (19:30 om du vil ha kaffe!) i andre etasje i brakkene på Nadderud! Vel møtt! 8 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Potter 2 494 Del Skrevet 12. Juni 2013 (endret) Del Skrevet 12. Juni 2013 (endret) Kan anbefales! Filmen er finfin og presentasjonen er interessant. Hvis man er en god gjeng så kan man slå seg sammen om å kjøpe en post... det er vi flere som har gjort allerede! Klubbeiere, allez! Endret 12. Juni 2013 av Potter Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Øistein 1 858 Del Skrevet 13. Juni 2013 Del Skrevet 13. Juni 2013 Gode nyheter fra møte i dag? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
alltidblaa 3 016 Kongeinnlegg! Del Skrevet 14. Juni 2013 Kongeinnlegg! Del Skrevet 14. Juni 2013 Absolutt et bra møte, og jeg tror samtlige fremmøtte gikk fra Nadderud positivt innstilt til Stabæks fremtid! Det kom frem på møtet at det er flere som ønsker å "selge" litt for Stabæk, men at det ikke alltid er så lett å vite konkret hva man kan selge inn. Det er bra når ting er enkelt, så jeg prøver å oppsummere litt nedenfor for å gi noen holdepunkter:Økonomien Stabæk Fotball AS gjennomfører nå en emisjon. Stabæk Fotball AS har en samarbeidsavtale med Stabæk Fotball (klubben) der AS'et får alle inntekter mot å dekke alle kostnader. Dette er veldig vanlig i fotballen, og det fungerer helt strålende i Stabæk. Styrene har felles styremøter. Styret i AS'et: Anders Bergh-Jacobsen (leder), Petter Wulff, Jack Bråthen. Styret i klubben: Espen Moe (Leder), Herlog Berge, Trond Johansen, Lars Sverre Gjølme, Bjørn Erik Tangen, Einar Schultz, Ingebrigt Steen Jensen, Mimi Berdal, Håkon Sandboe (El Vara) En emisjon vil si at selskapet lager nye aksjer og selger dem for å få inn kapital. Å kjøpe en aksje vil si å kjøpe en eierandel i selskapet og selskapets verdier. Fra før finnes 10 095 aksjer á kr 1 000, og alle eierne er Stabækfolk. Etter en forsiktig (og uavhengig) vurdering av spillertroppens verdi har styret i AS'et kommet frem til at tegningskursen for nye aksjer i denne emisjonen skal være lik som sist - altså kr 1 000. Årsaken til emisjonen er sammensatt av to ønsker: 1) Vi ønsker å kunne betale for oss, og trenger å få inn kapital for å betale kortsiktig gjeld (leverandørgjeld etc) 2) Vi ønsker å kunne ha en buffer i likviditeten, slik at vi kan fokusere på fotballen i stedet for å bekymre oss for økonomien. For 2013 ligger Stabæk an til å gå i balanse. Begge styrene er helt klare på at vi skal sette tæring etter næring og ikke bruke penger vi ikke har. Vi har ingen langsiktig gjeld i selskapet. For emisjonen er det satt en nedre grense på kr 25 000 pr tegning. Dette er fordi det medfører en del papirarbeid og administrasjon å ta imot veldig mange aksjonærer. Det er dog fint mulig å gå sammen i spleiselag - det er det noen som har gjort allerede. Fotballen Stabæk er blitt en vinnerklubb igjen. 2. laget leder tabellen i 3. div, Chixa har ikke tapt enda og leder i Toppserien og gutta har begynt å klatre etter stadig bedre kamper og resultater. Ingen av lagene våre har tapt hjemme på Nadderud! Stabæk er ledende på antall landslagsspillere mellom 15 og 23 år.* Stabæk er den klubben som har utviklet flest spillere til Adecco og Tippeligaen de siste 10 årene.* (*muntlige kilder, skal få disse bekreftet) Stabæk har som eneste klubb et samarbeid med AC Milan i forbindelse med Stabækakademiet og talentutviklingen. Det gror godt i barne- og juniorfotballen. G11 gjorde det skarpt i Tyskland i helgen, og G19 slo Østsiden i går kveld. 2. plass på tabellen. G19 har heller ikke tapt på Nadderud - kun vunnet! Stadion Nadderud Stadion er omtalt som akillesen i Stabæk. Det er ikke bærekraftig over tid å drive en toppklubb med dagens anlegg, og NFF vil ikke gi dispensasjon i all fremtid heller. Her er det veldig mye spennende på gang, men dessverre er det for tidlig å kunne fortelle noe konkret. Dog kan vi si at både klubben, kommunen og naboene er positive til et velutviklet og fullverdig Nadderudområde, - med ny håndballhall og svømmehall og tennisbaner og kunstgressbaner og grøntområder og NTG og hele pakka. Sammen med toppklubben Stabæk. Det sosiale Stabæk Fotball er en viktig aktør i lokalsamfunnet vårt. Derfor har vi i samarbeid med kommunen satt igang Gatelaget (tilsvarende opplegg som i Fredrikstad). I tillegg har vi fra tidligere Del Drømmen, pluss en rekke skolebesøk, fotballskoler og andre aktiviteter der gode holdninger og kunnskap spres. Stabæk er viktige - ikke bare for fotballinteresserte. Mer økonomi Ikke alle vil bli klubbeier - men det kan fortsatt lønne seg å involvere seg i STB. Stabæk har et av landets beste B2B-nettverk, og klubben er en fortsatt god merkevare i sponsormarkedet. Både stadionreklame og draktreklame har en eksponeringsverdi vi ikke skal kimse av. Se liste over hovedpartnere, offisielle partnere, nettverkspartere og lokalpartnere her. Plass til flere! Skyt gjerne inn eventuelle spørsmål, så skal jeg svare etter beste evne. Kontaktperson for emisjonen forøvrig er Anders Bergh-Jacobsen. Mail: anders@montanamaritime.com eller mobil: 920 58 993. 32 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Bjornh 2 118 Del Skrevet 14. Juni 2013 Del Skrevet 14. Juni 2013 Tommel opp for knallbra innlegget AlltidBlaa! Både stadionreklame og draktreklame har en eksponeringsverdi vi ikke skal kimse av Alle bør også jobbe med å få flere til stadion. Det bidrar ikke bare med beløpet for billetter/årskort, men er med på å øke verdien på Stabæk som merkevare. I tillegg kommer økt salg i kiosker og enda bedre stemning på Stadion. Ta med venner, foreldre, onkler, tanter, barn og naboer... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Potter 2 494 Del Skrevet 14. Juni 2013 Del Skrevet 14. Juni 2013 Kan nevne at investeringsklubben jeg dro i gang for oss som ikke har 25 000 kroner liggende å slenge ble en suksess. På få dager ble det samlet en god gjeng som tilsammen kjøpte aksjer for 70 000 kroner. Etter dette har flere kommet til med et ønske om å bli klubbeiere. Det er snakk at det kanskje blir enda en aksjespareklubb. Hvis du er interessert i dette så meld i fra i denne tråden. Minstebeløp er 1000 kroner ettersom dette tilsvarer én aksje. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Kittil 474 Del Skrevet 14. Juni 2013 Del Skrevet 14. Juni 2013 Kan nevne at investeringsklubben jeg dro i gang for oss som ikke har 25 000 kroner liggende å slenge ble en suksess. På få dager ble det samlet en god gjeng som tilsammen kjøpte aksjer for 70 000 kroner. Etter dette har flere kommet til med et ønske om å bli klubbeiere. Det er snakk at det kanskje blir enda en aksjespareklubb. Hvis du er interessert i dette så meld i fra i denne tråden. Minstebeløp er 1000 kroner ettersom dette tilsvarer én aksje. En aksje hørtes absolutt ikke dumt ut. Where do I sign up? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
nonmollaremai 136 Del Skrevet 14. Juni 2013 Del Skrevet 14. Juni 2013 Kittil: PM sendt! Er selv med på Potter sitt lag men ønsker få til mer. Kjører samme opplegg som Potter, og han kommer til å guide meg gjennom prosessen. Første mål blir selvsagt å runde 25k for å kunne sende inn tegningsblankett til STB, men som Potter sin innsats har vist er det fullt mulig å langt overgå denne summen. Interesserte kan sende meg PM for mer info. Sjelen i klubben er oss! 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Kittil 474 Del Skrevet 14. Juni 2013 Del Skrevet 14. Juni 2013 Skal få med familien på det her! Mor, far og søster skal med! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Øistein 1 858 Del Skrevet 15. Juni 2013 Del Skrevet 15. Juni 2013 Får forhåpentligvis inn en del cash i juli. Da skal jeg også kjøpe aksjer Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
nonmollaremai 136 Del Skrevet 16. Juni 2013 Del Skrevet 16. Juni 2013 Fortsatt mulig å bli med på årets "emosjonelle emisjon" - send PM for info om andelslag. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
blaasoldat 8 475 Del Skrevet 16. Juni 2013 Del Skrevet 16. Juni 2013 For oss som ikke var til stede. Vil disse aksjene kunne stige og falle i verdi? Er dette penger som blir "kastet ut av vinduet" (går ihvertfall til en god sak). Eller er dette noe man kan tjene på i lengden. Si man spytter inn 5 000 kan man være så heldig å selge om 10 år for 15 000 f.eks? Bare noe jeg tenkte på. Vi får se hva som skjer. Vi får se Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
BlaaSeier 83 Del Skrevet 16. Juni 2013 Del Skrevet 16. Juni 2013 Klubben har ikke planer om å tilby kjøp og salg av aksjene via markedsplasser, så neppe. Skal du tjene på det er du avhengig av at noen kjøper aksjene dine for mer enn du betalte for de, eller at klubben går i godt overskudd og velger å gi ut utbytter, uten at jeg går inn på hvor realistisk det er. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
alltidblaa 3 016 Kongeinnlegg! Del Skrevet 17. Juni 2013 Kongeinnlegg! Del Skrevet 17. Juni 2013 Dagens aksjonærer har fått verdsatt aksjene sine til samme pris som da de kjøpte dem i 2009. På en måte kan man da si at de ikke har tapt en krone på 4 år. Samtidig er en aksje i Stabæk Fotball veldig lite omsettelig. Å investere i aksjer vil alltid bety å binde kapital, men her er nok knuten ekstra hard. Jeg vil ikke si at å investere i Stabæk er "å kaste penger ut av vinduet", men det er ikke noe man gjør om man ser etter økonomisk avkastning eller et midlertidig sted å plassere pengene sine. Her er det snakk om en langsiktig, bindende investering som etter all sannsynlighet kun vil gi emosjonell avkastning. Pengene ser du kanskje aldri igjen - men verdien av aksjene du velger å kjøpe tror jeg blir med deg veldig lenge. Å være klubbeier forsterker de gode opplevelsene vi fra tid til annen har i Stabæk. Og nå kommer det mange, unge, supergode talenter. Med klubbfølelse. Jeg tror ingen av årets aksjekjøpere kommer til å angre. 12 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
han derre derre 327 Del Skrevet 17. Juni 2013 Del Skrevet 17. Juni 2013 Om ikke vi supportere bidrar til å 'baile ut' klubben vår når den trenger oss som mest, hvem vil? Det er tydeligvis ikke så mange rike onkler her i Bærum som ryktet tilsier. Ingen millionærer som vil 'søle bort' litt penger på stb. Håper vi blir mange nok Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
nonmollaremai 136 Del Skrevet 17. Juni 2013 Del Skrevet 17. Juni 2013 Tusen takk til dere 5 som har meldt dere så langt! Men vi er dessverre langt unna 25k som er minste tegningsbeløp. Til de som har tenkt å være med men bare ikke fått ut fingeren: send meg en PM med fullt navn, adresse, e-mail og antall aksjer. Tar en vurdering tirsdag kveld om det er realistisk å nå 25k, eller om vi må finne en alternativ løsning for de som har meldt seg. ...og hvis jeg ingen penger har... 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Henrik 2 281 Del Skrevet 17. Juni 2013 Del Skrevet 17. Juni 2013 PM sendt 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
nonmollaremai 136 Del Skrevet 17. Juni 2013 Del Skrevet 17. Juni 2013 Mottatt El Presidente! Har fått et par andre ikveld også - keep em coming! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
alltidblaa 3 016 Kongeinnlegg! Del Skrevet 18. Juni 2013 (endret) Kongeinnlegg! Del Skrevet 18. Juni 2013 (endret) Dette er Stabæks fremtid! Les mer på stabak.no: http://www.stabak.no/latest-news/article/eas0flomrbts1d4oythnfp22c/title/stabaeks-fremtid Endret 18. Juni 2013 av alltidblaa 11 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
geirti 12 274 Del Skrevet 18. Juni 2013 (endret) Del Skrevet 18. Juni 2013 (endret) "TA-dödaren" med ordførerklubba kunne jeg gjerne sluppet - hun beviser ikke akkurat at hun bryr seg om verken Stabæk eller Bærumsidrett generelt med synspunktene sine rundt Ulle og idrettshallen på Fornebu. Men ellers var dette en topp video. Bra! Det er rett og slett herlig hvor godt det gror, og hvor mye det satses på denne veksten i klubben. Edit: ordfeil Endret 18. Juni 2013 av geirti Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
blaasoldat 8 475 Del Skrevet 18. Juni 2013 Del Skrevet 18. Juni 2013 Dette er Stabæks fremtid! Les mer på stabak.no: http://www.stabak.no/latest-news/article/eas0flomrbts1d4oythnfp22c/title/stabaeks-fremtid Herlig film Posse og Alltidblaa. Takk for at dere tar dere tid, legger ned arbeidet og ikke minst deler det med alle oss andre som ikke har mulighet til å være til stede av forskjellige grunner. På grunn av slike filmer bevarer man troen og roen på at det skjer positive ting i og rundt klubben. El Magico 8 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Meningsfull 325 Del Skrevet 18. Juni 2013 (endret) Del Skrevet 18. Juni 2013 (endret) Tenkte bare å oppklare litt rundt det å eie aksjer i Stabæk Fotball (nå har jeg dessverre ikke fått vært med på møtet, så det jeg sier blir litt generelt, men bare slik at alle er klare over hvordan det fungerer): Q: "Kan jeg selge aksjene mine?" A: Ja. Man trenger ingen børs eller fungerende marked for å avhende aksjer. Man trenger imidlertid en interessert kjøper. Uansett, en aksje er et verdipapir som kan avhendes som en hvilken som helst annen eiendel, så lenge man enes om en pris. Hvordan det gjøres i praksis er jeg noe mer usikker på (sannsynligvis må endringer i aksjonærforholdene registreres i styret siden selskapet ikke lengre er et allment AS). Q: "Er prisen på aksjene riktig?" A: Det kommer (fra et økonomisk perspektiv) an på øyet som ser. Nå kjenner jeg ikke til regnskap og balanse verken for 2012 eller i skrivende stund (da 31.12.11 er det seneste som er offentliggjort). Mye kan vel tyde på at hele eller deler av aksjekapitalen er tapt, og slik sett er det ikke nødvendigvis riktig at prisen settes lik inngangsverdien til selskapets første investorer. MEN - regnskapet sier ikke alt, og man må nesten selv sette seg og regne på hva spillergruppens verdi kan være. Nå anslår selskapets styreleder verdien å være 10-15 MNOK, forsiktig estimert. I såfall kan nok mye tyde på at prisen ikke er så gal. Fra et emosjonelt perspektiv er prisen mer enn fair! Q: "Hva er risikoen"? A: Risikoen ligger i 1) at dersom selskapet drives med underskudd, faller aksjenes reelle verdi tilsvarende, 2) at dersom reell verdi av eiendelene (bla. spillerkontrakter) er lavere enn estimert, er selskapets verdi og derav din andel også lavere (kan selvsagt gå begge veier, du kan risikere å betale 25.000 kroner for 10.000 såvel som 50.000 kroner) og 3) at ved tilstrekkelig dårlig drift av selskapet risikerer man at selskapet må ut og hente penger i emisjoner til betydelig lavere kurs, som i praksis vil nulle dine eierandeler i verdi. I teorien også at selskapet går konkurs og at det må stiftes et nytt kommersielt AS, som i praksis vil bety det samme som foregående punkt. Q: "Hva er oppsiden?" A: I løpende avkastning i form av utbytte; sannsynligvis null i overskuelig framtid. Eneste norske fotball-AS som meg bekjent i perioder har betalt utbytte til sine eiere er Viking (og det er det også pent slutt på, det ble gjennomført en emisjon også der) og konsernbidraget som ble tatt ut av Atle Brynestad etter Mikel-svindelen. Den store potensielle økonomiske oppsiden ligger i et salg av en eller flere spillere som opparbeider internasjonalt nivå - det vil kunne gjøre at verdien av selskapet stiger dramatisk (og påfølgende aksjeverdien). Men den primære oppsiden ligger i å ta eierskap i klubben man elsker. Som dessverre ikke nødvendigvis hjelper i lommeboka, men penger er ikke alt her i verden (selv om de er gode å ha). Ved et eventuelt tap får du også 28% av beløpet tilbake av Staten (gitt at du har skattbar inntekt) Q: "Hvordan går man sammen om å kjøpe aksjer"? A: Den enkleste og ryddigste modellen er vel å stifte et AS - gjort på få dager og uten noen revisjonsplikt. Kostnader til regnskapsførsel blir vel minimale da transaksjonene i selskapet blir få, hvis ikke selskapet skal drive annen virksomhet samtidig. Skyt inn minimum 30.000 kroner i selskapet og kjøp Stabæk-aksjer for mesteparten av summen. Det er også lettere å selge sine aksjer da, i og med at det er aksjene i ditt eget selskap (som igjen eier en aksjepost i Stabæk Fotball AS) som selges. Det finnes nok også andre modeller, aksjespareklubb, etc. Men ikke under noen omstendighet sett aksjene i en persons navn - uavhengig av hvor gode venner man er. Ved en eventuell gevinst kan man fort bli uvenner og ved et eventuelt tap er det bare eieren på papiret som får skattefradrag. Oppsummert: Har du penger du kan avse, og elsker Stabæk, løp og kjøp. Er dette penger du egentlig skal bruke til bolig, osv. (altså, ikke burde tape eller binde opp), vær klar over at du ikke kjøper et likvid verdipapir (altså, som er lett salgbart). Det kan ta lang tid å finne en kjøper hvis du i det hele tatt gjør det. Dette er en langsiktig investering og den innebærer risiko. Hvis du ikke kan tape pengene, invester heller i sesongkort, billetter, løpende bidrag gjennom Tieren (eller mer), altså ting du kan finansiere over månedslønnen gjennom å kutte andre utgifter. Men - har du mulighet og kan tape pengene, do it!! Bidraget er nok ekstremt viktig. Edit: Jeg forsøker å skrive dette mest mulig objektivt. Er veldig forberedt på blandede tilbakemeldinger. Jeg ønsker ikke at noen som har kapital og mulighet lar være å kjøpe aksjer i Stabæk, som kan være livsviktige for klubben. På en annen side ønsker jeg ikke at noen skal komme i et alvorlig økonomisk uføre, eventuelt i konflikt med familie, etc. for at man går mann av huse og kjøper aksjer for penger man ikke har råd til å satse.. Endret 18. Juni 2013 av Meningsfull 9 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 537 Del Skrevet 20. Juni 2013 Del Skrevet 20. Juni 2013 Fristen går ut idag? Blir spennende å se hvor mye kapital som er kommet inn Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anders C 6 569 Del Skrevet 20. Juni 2013 Del Skrevet 20. Juni 2013 Fristen går ut idag? Blir spennende å se hvor mye kapital som er kommet inn Jeg regner med at du har blitt med, arni? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 842 Del Skrevet 20. Juni 2013 Del Skrevet 20. Juni 2013 Fristen går ut idag? Blir spennende å se hvor mye kapital som er kommet inn 1,5 millioner står det i Budstikka. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Hanse 3 846 Del Skrevet 20. Juni 2013 Del Skrevet 20. Juni 2013 Halvparten av hva som var målet da? Var det ikke 3 nå og 5 totalt? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 842 Del Skrevet 20. Juni 2013 Del Skrevet 20. Juni 2013 Halvparten av hva som var målet da? Var det ikke 3 nå og 5 totalt? Riktig Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 537 Del Skrevet 20. Juni 2013 Del Skrevet 20. Juni 2013 Fristen går ut idag? Blir spennende å se hvor mye kapital som er kommet inn Jeg regner med at du har blitt med, arni? Jobber med familien ang dette, men har tipset Moe om å snakke med Christen Sveaas. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
nonmollaremai 136 Del Skrevet 22. Juni 2013 Del Skrevet 22. Juni 2013 Andelslaget i ferd med å bli fulltegnet - kun 1 ledig andel a 1000,- igjen. Deadline søndag kl 12. Førstemann til mølla... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
nonmollaremai 136 Del Skrevet 23. Juni 2013 Del Skrevet 23. Juni 2013 Fulltegnet. Carry on. 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå