Gå til innhold

Stabæk - Sandefjord: Treningskamp, 12 februar 2014 - 14:00

Kittil
 Del

Anbefalte innlegg

Ser ut som du endelig har fått ønsket ditt oppfylt P7! Brustad på back. Blir spennende å se hvordan han klarer seg.

Jepp, det jeg håper å se nå er mange gjennombruddsløp fra backposisjon når vi klarer å stå høyt med laget og etablere et sterkt press. I utgangspunktet tror jeg dette skal passe veldig godt inn i Bradleys måte å spille på. Hvis han holder mål defensivt, tror jeg Brustad kan bli en større trussel offensivt i hans system fra backposisjon enn som ving.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine observasjoner:

1. Fyttikatta det var kaldt.

2. Vi er defensivt nokså bra i mesteparten av kampen.

3. Offensivt er det fortsatt mye tilfeldig og avhengig av enkeltprestasjoner

4. Brustad er ikke helt vant med rollen som høyreback ennå

5. Emil Dahle må nesten vise litt av grunnen til at vi henta ham snart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fremgang fra sist, men heller ikke et skritt tilbake. En jevnere prestasjon med lavere topp- og høyere bunnivå. Stabilisering er også en form for fremgang. Sandefjord var skikkelig tamme, men bedre (defensivt) enn Hønefoss. At Stephens ikke spilte var merkbart. Thorsby ser veldig lovende ut. Kassi er god. Senegaleseren som kom inn i andre omgang er det bare å sende videre, fryktelig rotete og uferdig spiller. Fikk få svar på hvordan Brustad kan fungere som back. Ble satt på få prøver defensivt, offensivt var vi ikke gode nok til å etablere noe trykk over tid. Han gjorde jobben, men som sagt uten at det kom noen tydelige svar ut av det. BB? Tja, hvorfor ikke Næss? Ingen utmerket seg nevneverdig, godkjent kamp av mange.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Negativt: Vi er fremdeles for lite smarte på dødballer. At en dødball etter 3 trekk ender hos egen keeper er ubegripelig. Lemp da heller det frisparket langt fram for pokker.. En god del dårlige ballmottak. Antagelig var ballen gangske sleip, men likevel. En del dårlige valg (spille inn i undertall i stedet for å velge motsatt der vi er i overtall). Vi er ikke flinke nok til å utnytte overgangsmuligheter i form av raske kontringer.

Positivt:

- Press på ballfører. Dette har vært mangelvare i flere år. Liker!

- Høyt press. Vi spiller motstander dårlig. Klarer vi samtidig å demme opp for langpasningene som bedre lag nok er flinkere til blir vi en fryktet motstander. Få lag gjør dette i Norge. Liker.

- Mange gjenvinninger høyt gjør at vi skaper mange sjanser "ut av ingenting". Liker.

- Skikkelig jobbing hjemover. Har vært mangelvare i flere år. Tross høyt press er vi raskt i defensiv balanse. Liker.

- God bevegelse rundt vår ballfører og bra bevegelse uten ball. Dette har også vært totalt fraværende i lang tid. Liker.

- Skikkelige dueller. Vi kriger skikkelig om ballen og pådrar oss frispark(!). Dette har vi ikke hatt siden vi hadde Annan? Liker.

- 4-3-3. En formasjon som passer spillermateriellet vårt mye bedre både offensivt og defensivt. Litt synd at vi fremdeles er alt for glade i å tråkle oss inn i undertallsspill midt på banen 18-20 meter fra mål. Staks vi blir litt smartere til å bruke bredden og innlegg kan vi skape vesentlig større muligheter. Det er mange svake backer i Norge.

Igjen lurer jeg på hva motstanderen vår hadde på banen. Er dette virkelig Sandefjords beste ellever?

Enig i at Næss leverer meget bra. Det samme synes jeg Sortevik gjør. Ingen som egentlig underpresterer heller, selv om ikke alle er like synlige på banen. Det er gjennomgående bra bevegelse i alle ledd.

Denne kampen ga solid godfølelse. Om Bob klarer å få laget enda mer i denne retningen er jeg mektig imponert. Denne kampen gjør at jeg faktisk gleder meg til seriestart.

Edit: La meg legge til at når vi endelig holder nullen bør det ikke endres mye i bakre ledd...

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, vi manglet Hammer, men jeg håper virkelig Ville, Næss og Høiland foretrekkes på stopperplass ut fra hva jeg har sett de siste årene. Hammer burde prøves på backplass. Der kan han bruke sine litt uventede offensive løp bedre, det er ikke så kritisk om han velger feil av å gå i press eller sikre, og det er ikke så vanskelig eller kritisk å plassere seg riktig. Fysisk og teknisk holder Hammer mål og vel så det. i motsetning til P7 mener jeg Brustad bør brukes høyere i banen om vi får inn noen som kan gi gode pasninger i bakrom - og det har vi kanskje fått i Adu? Dahle, Sortevik, Kassi, Trondsen, Thorsby og Boli må konkurrere om 3 eller 4 posisjoner på banen om vi får inn en goalgetter. Det kan vi like!

En forsvarsfirer som leverer som i dag bør få fornyet tillit, uavhengig av hvem som er på benken.

Forresten må jeg også si at jeg er overrasket over at vi tross det høye presset eier kampen i fulle 90 minutter. Det naturlige hadde vært at presset slapp etter 50-60-minutter men gutta står distansen ut.

Jeg synes for øvrig senegaleseren godt kan prøves litt til. Bortsett fra noen elendige avslutninger fra langt hold viste han både fart og ferdigheter i et lag han på ingen måte kjenner spillere eller spillestil på i et land han ikke har vært før og som har en ganske spesiell fotballkultur. Ikke glem at han ble plassert i den rollen vi har færrest brukbare alternativer og faktisk kom greit utav det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig senegaleseren godt kan prøves litt til. Bortsett fra noen elendige avslutninger fra langt hold viste han både fart og ferdigheter i et lag han på ingen måte kjenner spillere eller spillestil på i et land han ikke har vært før og som har en ganske spesiell fotballkultur. Ikke glem at han ble plassert i den rollen vi har færrest brukbare alternativer og faktisk kom greit utav det.

Det vil være merkelig å signere en så uferdig spiller som går på utlendingskvoten. Uferdige spillere med fart og ferdigheter har vi ganske mange av, jeg kan ikke se at vi har noe å tjene på nok et sånt prosjekt. Skal vi har flere utviklingsprosjekter, finnes de på juniorlaget vårt. Skal vi hente flere utlendinger i denne kategorien, bør det være noe helt ekstraordinært; denne senegaleseren så mer ut som en Boli med noe mindre fysikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at vi skulle signere ham. Jeg skrev at han "godt kan prøves litt til". Skal vi kassere alle prøvespillere etter 15-20 minutters spilletid der de leverer "helt greit" blir det vanskelig å fylle troppen med annet enn egen juniorstall. Det tror jeg er en urealistisk tilnærming om vi ønsker å kjempe i toppen av norsk fotball.

At vi skal prøve å unngå å hente dyrt benkefyll er vi enige om. Bob som ser spillerne på trening er uansett den som best vet hva som kan og bør satses på.

Vi har pt. 14 utespillere + 1 i halvt års lån? Det sterkeste argumentet mot utenlandske talenter er utvilsomt det kkh94 har poengtert: at vi sprenger utenlandskvoten.

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen lurer jeg på hva motstanderen vår hadde på banen. Er dette virkelig Sandefjords beste ellever?

Nei, vår dårligste ellever så lang i vinter. Laget er inne i en ekstra tøff treningsuke, så det var nok ikke mange som forventet så mye. Begge lag er nok ganske mye bedre om noen uker. For øvrig: Gratulerer med seieren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at vi skulle signere ham. Jeg skrev at han "godt kan prøves litt til". Skal vi kassere alle prøvespillere etter 15-20 minutters spilletid der de leverer "helt greit" blir det vanskelig å fylle troppen med annet enn egen juniorstall. Det tror jeg er en urealistisk tilnærming om vi ønsker å kjempe i toppen av norsk fotball.

At vi skal prøve å unngå å hente dyrt benkefyll er vi enige om. Bob som ser spillerne på trening er uansett den som best vet hva som kan og bør satses på.

Vi har pt. 14 utespillere + 1 i halvt års lån? Det sterkeste argumentet mot utenlandske talenter er utvilsomt det kkh94 har poengtert: at vi sprenger utenlandskvoten.

Når det gjelder utenlandskvoten, kan dette være verdifull informasjon. For det er visst ingenting som heter utenlandskvote lenger:

"– LUS er en forkortelse som står for lokalt utviklede spillere. Det går ikke direkte på nasjonalitet, men betyr at enhver klubb må ha LUS-spillere som enten er utviklet i egen klubb eller i en annen norsk klubb. Lokalt utviklet vil si at de må ha vært minimum tre sesonger i en norsk klubb mellom 16 og 21 år."

De ni spillerne det er snakk om er de som faller utenfor LUS. Hvor lenge har våre tre ivorianere vært i STB? De er vel alle født i 93 og blir således 21 i år. Kanskje det gjør at vi har litt større spillerom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder utenlandskvoten, kan dette være verdifull informasjon. For det er visst ingenting som heter utenlandskvote lenger:

"– LUS er en forkortelse som står for lokalt utviklede spillere. Det går ikke direkte på nasjonalitet, men betyr at enhver klubb må ha LUS-spillere som enten er utviklet i egen klubb eller i en annen norsk klubb. Lokalt utviklet vil si at de må ha vært minimum tre sesonger i en norsk klubb mellom 16 og 21 år."

De ni spillerne det er snakk om er de som faller utenfor LUS. Hvor lenge har våre tre ivorianere vært i STB? De er vel alle født i 93 og blir således 21 i år. Kanskje det gjør at vi har litt større spillerom.

Alltid vanskelig å vite om FM er en kilde det er verdt å stole på eller ikke, men hvis spillet har rett i dette tilfellet så blir Sayouba ansett som egenutviklet fra og med 24.10.14, Kassi fra og med 17.01.15 mens Boli aldri kommer til å bli det. Gir ikke så voldsomt mye mening for meg, så det skal vel tas med en klype salt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid vanskelig å vite om FM er en kilde det er verdt å stole på eller ikke, men hvis spillet har rett i dette tilfellet så blir Sayouba ansett som egenutviklet fra og med 24.10.14, Kassi fra og med 17.01.15 mens Boli aldri kommer til å bli det. Gir ikke så voldsomt mye mening for meg, så det skal vel tas med en klype salt.

Nei, jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal gå opp.

(et interessant utslag av denne regelen er forresten at Magnus Wolff Eikrem gikk som "utlending" i Molde i flere sesonger, pga han hadde tilbrakt så mange år i England)

Endret av kkh94
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk - Sandefjord: Treningskamp, 12 februar 2014 - 14:00
  • Opprett ny...