Gå til innhold

Akademiet

Chr.
 Del

Anbefalte innlegg

Eivind Fallås Dahl ('98) debuterte igår for Lyn i kampen mot Frigg. Eivind kom inn i andre og noterte seg for en målgivende i Lyns 5-2 seier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/sport/da-norsk-fotball-oppdaget-afrika-endret-det-alt---jeg-kunne-si-han-der-er-god-hvor-mye-koster-han/67635529

"-I Elfenbenskysten i 2002, da var jeg helt aleine. Jeg hentet folk fra U21-landslaget, liksom. Det er helt sjanseløst nå. Nå kan du møte Aalesund og Stabæk på tur, Stabæk har jo akademi her nede. Folk sendes til Europa mye tidligere enn før. "

Har vi fortsatt dette akademiet? Har vel ikke kommet noen derfra etter Kassi, Sayouba og Boli har det vel?

Harouna var vel innom en periode men aldri kontrakt

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er større klubber som får spillerne derfra nå mener jeg å huske. Også noe med at Drogba hadde begynt å sponse det, om han ikke kjøpte opp hele greia.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre kan sikkert redegjøre nærmere for dette enn jeg, men det er altså ikke Stabæks akademi i Abidjan, Elfenbenskysten.

Såvidt jeg vet eies dette, ihvertfall delvis, av to advokater fra Bergen, hvorav den ene var IA's forsvarer i overgangssaken; Ole Petter Drevland.

Såvidt jeg vet er det også større klubber som har sin 'share' i dette, bl.a. nederlandske Vitesse som visstnok har et samarbeid (på spiillerutveksling) med Chelsea.

Vi har riktignok en ressurs delvis arbeidende med å strukturere akademiet der nede. Pål Berg jobber vel 50% i Abidjan og 50% som scout for klubben i Norge (1. og 2. div.)

Det er betimelig å stille spørsmål ved ressursbruken her når det ikke har kommet spillere derfra på mange år. Riktignok er det selvsagt slik at spillere som hentes derfra må være bedre enn spillerne som utvikles i vårt eget Akademi.

Det er mulig Pål Berg ser at investeringen som nå legges ned vil kaste av seg over tid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel ha noe med at vi hele tiden har hatt 2-3 spillere fra akademiet i Abidjan i troppen, vi bør jo ikke fylle flere en maks 3 plasser i troppen med spillere derfra. Det jeg mener er at vi ikke skal se bort i fra at det dukker opp spillere derfra når Mande, Luc og/eller Boli forsvinner. Harouna var f.eks på prøvespill da Boli var solgt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel ha noe med at vi hele tiden har hatt 2-3 spillere fra akademiet i Abidjan i troppen, vi bør jo ikke fylle flere en maks 3 plasser i troppen med spillere derfra. Det jeg mener er at vi ikke skal se bort i fra at det dukker opp spillere derfra når Mande, Luc og/eller Boli forsvinner. Harouna var f.eks på prøvespill da Boli var solgt...

Nå var det jo sånn at i Boli og Kassi var med på vårt Jr lag i 3 mnd perioder over flere år. Dette har ikke skjedd på en stund (eller harouna hadde perioder han var her).

Så er spørsmålet, hvor mange spillere får de fram, og hvor gode er de vi evt får når både Vitesse og Chelsea er forran oss i køen?

Artikkelen over er dagsfersk, og uttalelsen er fra Stig Torbjørnsen, han kan vel ikke være så uviten?

Endret av blaasoldat
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på noen av våre unge talenter som forsvant til Engen like før sesongstart.

http://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2017/ronny-deila-fnyser-av-rekdals-pastand-det-er-doden-for-unge-spillere-a-ga-til-valerenga_fot_sto6247649/story.shtml

"Rekdal advarer også unge spillere å velge de store klubbene når de er i utvikling, og da spesielt gamleklubben Vålerenga.

– Vålerenga har jo 33 spillere i a-stallen, så det er jo døden for unge spillere å gå dit. Unge spillere må bare holde seg unna Vålerenga nå. Alderssnittet på førsteelleveren blir bare høyere og høyere og det samme gjelder egentlig Rosenborg og Brann, slår Rekdal fast."

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på noen av våre unge talenter som forsvant til Engen like før sesongstart.

http://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2017/ronny-deila-fnyser-av-rekdals-pastand-det-er-doden-for-unge-spillere-a-ga-til-valerenga_fot_sto6247649/story.shtml

"Rekdal advarer også unge spillere å velge de store klubbene når de er i utvikling, og da spesielt gamleklubben Vålerenga.

Vålerenga har jo 33 spillere i a-stallen, så det er jo døden for unge spillere å gå dit. Unge spillere må bare holde seg unna Vålerenga nå. Alderssnittet på førsteelleveren blir bare høyere og høyere og det samme gjelder egentlig Rosenborg og Brann, slår Rekdal fast."

Dette har selvsagt vært et hett tema blant spillere, trenere og foreldre i Akademiet en stund - nettopp med tanke på den store A-lagsstqllen til Vålerenga OG deres målsetning om å gjenreise 'byens stolthet' og forventninger om medaljekamp osv.

Vil tro st noen spillere som har forlatt Stabæk til fordel for VIF kjenner litt på dette nå...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

G19-spiller Felix Anthonessen går fra Stabæk til Strømmen.

Felix er midtbanespiller, kom fra Vålerenga som G15-spiller og spilte sin første kamp i Blaa drakt i Esbjerg i mai 2014.

Ønsker Felix lykke til videre.

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

G16 starter oppkjøringen til en spennende og tøff høstsesong imorgen. Laget vant sin avdeling i Nasjonal serie i vårsesongen suverent, og møter dermed de øvrige syv beste lagene i Nasjonal serie G16 denne høsten. Laget er også videre i NM.

Treningstider kommende uke:

Mandag kl 1615

Tirsdag kl 0945

Torsdag kl 0945

Fredag kl 0945

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

G16-keeper Eirik Elvestad skal kommende uke delta i Norway Cup for Bærum SK. Naboklubben anmodet om lån idet deres egen keeper er skadet.

Godt naboskap. Raushet. Til spillerens beste.

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imorgen starter åpent nordisk mesterskap for G16 i Island.

De Blaa har fire spillere med; Gard B. Thomas (keeper) for Nord-Irland, samt Helmer Rusten, Christopher Hurleen og Oscar Aga for Norge.

Norge er i gruppe med Polen, Island og Nord-Irland.

Vi forsøker å oppdatere med resultater på G01 FB.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her følger sluttstillingen fra årets Audi Cup i København. Stabæk overraskende langt nede på listen i begge årganger - særlig overraskende i G13, såvidt jeg skjønner.

G14 (G03)

1. FC København

2. Brommapojkarna

3. Tromsø

4. Randers

5. Malmö

6. Brann

7. Helsingborg

8. Hässleholms

9. Horsens

10. Hammarby

11. Jarlabergs

12. Honka

13. Stabæk

14. Lillestrøm

15. Amager A27

16. BK Olympic

G13 (G04)

1. AIK

2. Randers

3. Hammarby

4. FC København

5. Brommapojkarna

6. Malmö

7. Lillestrøm

8. Limhamn B07

9. Stabæk

10. Helsingborg

11. GAIS

12. Honka

13. Odense

14. Horsens

15. Amager 2300

16. Amager A27

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her følger sluttstillingen fra årets Audi Cup i København. Stabæk overraskende langt nede på listen i begge årganger - særlig overraskende i G13, såvidt jeg skjønner.

Etter hva jeg ser spilte vi med lagene våre i en årsklasse opp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg ser spilte vi med lagene våre i en årsklasse opp?
Nei, vi spilte i egen årsklasse.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norge G16 møtte idag vertsnasjonen Island i åpent nordisk mesterskap. 1-1 ved full tid, scoring ved Stabæks Oscar Aga.

Norge tapte den påfølgende straffekonken 4-5.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tre G16-spillere forlater klubben:

Petter Dyrkorn, opprinnelig Bærumsløkka, går til Bærum.

Bendik Jæger Stang går tilbake til moderklubben Røa.

Christoffer Vie Angell returnerer til Heming.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treningskamp G02

Stabæk – Kolbotn 8-2 (7-0)

Blaa mål: Freddy Sattar x 3, Thomas Vold, Jørgen Thue Kristiansen, Kristoffer Lassen Harrison, Magnus Mikkelsen (hospitant fra HamKam) og Erik Lekanger.

Kolbotn vant samtlige 8 kamper i vårsesongen (G15 1. div), og skal spille kvalik til neste års interkrets G16 etter sommerferien. Stabæk ligger på tiendeplass i årets interkrets G16, og møter serietoer Nordstrand på bortebane tirsdag 8. aug.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vår utlånte keeper, Eirik Elvestad, har sikret Bærum G16 avansement ved klasseredninger på straffekonk både i 16.- og 8.-delsfinalene i Norway Cup. Laget er klare for kvartfinale i A-sluttspillet imorgen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpent nordisk mesterskap G16 i Island, sluttstilling gruppespill:

1. Norge

2. Polen

3. Island

4. Nord-Irland

Blaa medvirkende: Helmer Rusten, Christopher Hurleen og Oscar Aga for Norge. Gard B. Thomas for Nord-Irland.

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Akademiet
  • Opprett ny...