odd 18 624 Del Skrevet 2. November 2017 Del Skrevet 2. November 2017 (Klarer ikke legge inn bilde her, men se Tonis status på FB.) 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 465 Del Skrevet 2. November 2017 Del Skrevet 2. November 2017 Vi er gode, men alltid lurt å se om det er noe å lære av en junioravdeling som har spilt cupfinale 3? av de fire siste sesongene Jeg har sett at du mener det er noe å lære. Spørsmålet er hva du mener vi kan lære. Min påstand er at ettersom de ikke har aldersbestemte lag under 16 er dette lag de i liten grad har utviklet selv. Så er det noe annet å lære enn at det er lurt å hente gode spillere? Det tror jeg nemlig vi vet fra før. Hou har sikkert gode kunnskaper om RBK-opplegget 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
ShermanCostello 2 576 Del Skrevet 2. November 2017 Del Skrevet 2. November 2017 Å sammenlikne «akademiet» til RBK med det vi bedriver er en fornærmelse. 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 124 Del Skrevet 2. November 2017 Del Skrevet 2. November 2017 Å sammenlikne «akademiet» til RBK med det vi bedriver er en fornærmelse. Og attpåtil mene at vi har noe å lære... 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Leskur 1 129 Del Skrevet 2. November 2017 Del Skrevet 2. November 2017 Vet tråden begynner å spore av, men vet noen hva slags klausuler RBK har på Hou Sæter? 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
greatone 861 Del Skrevet 2. November 2017 Del Skrevet 2. November 2017 Vi er gode, men alltid lurt å se om det er noe å lære av en junioravdeling som har spilt cupfinale 3? av de fire siste sesongene Jeg har sett at du mener det er noe å lære. Spørsmålet er hva du mener vi kan lære. Min påstand er at ettersom de ikke har aldersbestemte lag under 16 er dette lag de i liten grad har utviklet selv. Så er det noe annet å lære enn at det er lurt å hente gode spillere? Det tror jeg nemlig vi vet fra før. Hou har sikkert gode kunnskaper om RBK-opplegget Hva er poenget ditt? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Abel 541 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Ser I Dagsavisen at Steffensen slutter for å overta Skeids juniorsatsing 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Chr. 9 333 Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Ser I Dagsavisen at Steffensen slutter for å overta Skeids juniorsatsingEn svært upresis artikkel. Steffen sluttet i Stabæk for flere år siden og har siden vært i Bærum. (Hans basketak med Lars Hjorth var vel det siste han gjorde i klubben). Artikkelen gir også inntrykk av at Øyvind Eide gikk rett fra Stabæk til Skeid, hvilket også er feil.http://www.dagsavisen.no/oslo/gar-fra-stabek-for-a-styrke-trenerapparatet-i-skeid-1.1050325 Edit: Ikke upresis, direkte feil. Edit II: Litt upresist fra meg også; Steffen har vært i Bærum et års tid etter å ha drevet for seg selv siden han sluttet i Stabæk. Endret 3. November 2017 av Chr. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Andreas 3 497 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Å sammenlikne «akademiet» til RBK med det vi bedriver er en fornærmelse. Og attpåtil mene at vi har noe å lære... Læring er også å se hva andre gjør feil. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Petter 5 883 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Vi er gode, men alltid lurt å se om det er noe å lære av en junioravdeling som har spilt cupfinale 3? av de fire siste sesongene Jeg har sett at du mener det er noe å lære. Spørsmålet er hva du mener vi kan lære. Min påstand er at ettersom de ikke har aldersbestemte lag under 16 er dette lag de i liten grad har utviklet selv. Så er det noe annet å lære enn at det er lurt å hente gode spillere? Det tror jeg nemlig vi vet fra før. Hou har sikkert gode kunnskaper om RBK-opplegget Hva er poenget ditt? Poenget er vel at vi ikke skal se oss blind på egen suksess. Selv om vi har et av de aller beste akademiene så er det fortsatt sånn at ting kan forbedres. Å tenke at "vi er best så vi har ingen ting å lære av andre norske lag" er et veldig dumt tankesett. Forbedrer vi hvert område av akademiet med 1 % så kan det gi store utslag. Og da er det verdt å se til andre akademier for å finne ut om det er noe vi kan lære av dem. Selv RBKs "akademi". Det kan jo hende at de gjør én liten ting riktig, selv om alt annet er feil, og da kan vi lære av den ene tingen. 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 465 Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Veldig bra formulert! Når en er god må selvgodhet unngås! Analog fra alpin-miljøet: Marcel Hirscher som er den beste bruker tid sammen med vår Henrik K. for å lære. Endret 3. November 2017 av arni 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Henrik K. har grisebanken Hirscher i slalåm i to år nå, så ikke så rart. Rettep har helt riktig et poeng. Man kan alltid lære av hva andre holder på med, selv om de ikke er bedre enn oss. Spørsmålet er hvorfor noen ville trekke frem akkurat Rosenborg? Det er jo ikke sånn at tråden her har rent over av forslag om at vi må lære av hva som skjer i VIF, LSK, Godset, S08, Jerv og Kongsvinger. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Tom Bruaset 6 552 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Ny trener https://www.facebook.com/GrorudIL/posts/10155894179809722 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 465 Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Odd: Hirscher vant slalomcupen 90p foran vår mann siste sesong, Henrik grisebanker?? Innser ørlite offtopic Endret 3. November 2017 av arni Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Nei, han vant med mer enn det, så der bør du sjekke kilden din. Men i slalåmcupen teller også parallelslalåm som alle unntatt FIS forstår ikke har noe med slalåm å gjøre. Hvis du husker litt tilbake så husker du kanskje at Kristoffersen mistet en del renn forrige sesong. At Kristoffersen har vært den beste slalåmkjøreren er udiskutabelt. Grisebanket var kanskje et litt sterke ord, jeg endrer til "banket" Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Chr. 9 333 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Skal vi holde oss til trådens intensjon? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 465 Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Point taken! Forøvrig interessant I linken din at Drillo og Nordli driver akademi øst I Oslo Endret 3. November 2017 av arni Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Chr. 9 333 Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Del Skrevet 3. November 2017 (endret) Akademiet heter Umbro Pro Akademi og tilbyr én økt i uken til kr 2.200,-. Virker svært dyrt sammenliknet med Stabæks tilbud til barn/ungdom i samme alder. Aldri hørt om noen som har gått der. http://www.fotballpro.no Endret 3. November 2017 av Chr. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
ShermanCostello 2 576 Del Skrevet 3. November 2017 Del Skrevet 3. November 2017 Både Tom Nordlie og Drillo pratet om det i hhv Toppfotball- og Heia Fotball-podkastene nylig. Virket bra, men veldig dyrt, ja. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Morriz 1 105 Del Skrevet 5. November 2017 Del Skrevet 5. November 2017 Noen som har tilgang? https://www.budstikka.no/stabak/sport/nadderud/her-er-stabak-i-europa-toppen/s/5-55-567766 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Stormare 80 Del Skrevet 5. November 2017 (endret) Del Skrevet 5. November 2017 (endret) Noen som har tilgang? https://www.budstikka.no/stabak/sport/nadderud/her-er-stabak-i-europa-toppen/s/5-55-567766 Her er artikkelen: Her er Stabæk i Europa-toppen Over tre kamper i oktober 2017, var over halvparten av Stabæk-spillerne på banen dyrket frem i egen klubb. Det er sveitsiske CIES Football Observatory som har analysert spilletiden til spillere i 31 toppdivisjoner i Europa. Tallene for oktober viser at Stabæk er på niendeplass i Europa, når det kommer til antall minutter spilt av klubbutviklede spillere. I oktober brukte Stabæk hele 51 prosent av sine totale spilleminutter på klubbutviklede spillere. Neste norske lag på listen er Viking, som er nummer 15 med sine 46 prosent i oktober. En klubbutviklet spiller må i oversikten ha vært tilknyttet klubben over tre sesonger fra de var 15 år og frem til fylte 21 år – og tallene er hentet fra seriekamper. LES OGSÅ: Stabæk ødela RBK-festen: – Føltes ekstra godt– I tråd med filosofienTallene var Stabæk-trener Toni Ordinas såpass fornøyd med, at han delte de med sine følgere på Facebook. Der vanket det gratulasjoner for jobben spanjolen har gjort siden han tok over roret etter Billy McKinlay sommeren 2016. – Dette er ikke min fortjeneste, men et signal om at vi driver i tråd med målene klubben har satt seg. Det er også et klapp på skulderen til alle som driver akademiet vårt fremover, sier Ordinas, som har varslet et hårete mål om å stille en startellever med 100 % egendyrkede spillere i eliteserien om få år. Spanjolen ønsker å benytte egendyrkede spillere, men selv om andelen denne sesongen har vært høy – vil han ikke kaste innpå unggutter uten grunn. – Vi lar ikke Ola (Brynhildsen) få innhopp i eliteserien fordi vi har mulighet, men fordi han har kjempet seg frem til den muligheten, sier Ordinas om spilleren som har fått sine første eliteserieminutter i oktober. Ordinas håper flere unge spillere vil banke på døren allerede denne sesongen, men ønsker ikke spekulere i navn. LES OGSÅ: Ohi med klar beskjed til Bendtner: – Jeg blir toppscorerØnsker å spilleEn som håper på flere muligheter, er Emil Bohinen. I eliteserien har han korte innhopp å vise til, mens i cupen har han fått noe mer tillit. Selv håper Bohinen på flere sjanser på klubbens eliteserielag, både inneværende sesong og til neste år. – Det er viktig å ta de mulighetene man får, så må man jo også jobbe hardt og fortjene å få sjansen. Jeg er klar når muligheten kommer, sier Bohinen. Inn mot neste sesong ønsker han først å fremst å jobbe hardt fysisk. – Jeg har en målsetting om å spille eliteserien neste år, men det er fortsatt tre-fire måneder til det så det tar jeg når det kommer, sier Bohinen. Konkurransen blant Stabæks unggutter er stor, og flere av dem har i år tatt steget opp på A-laget og spilt jevnlig der. Hugo Vetlesen og Andreas Hanche-Olsen er blant spillerne som har fått mest tillit hos trener Toni Ordinas. Bohinen mener konkurransen om plassene bare er positivt. – Jeg synes det er en veldig bra konkurranse, og det er bare sunt. Alle gutta jobber hardt og alle gutta har lyst å spille. Søndag venter Odd borte for Stabæk. Selv om Stabæk har lite å spille om i de siste tre kampene, har klubben levert flere gode kamper den siste tiden. Endret 5. November 2017 av Stormare 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Peter 7 449 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 https://www.budstikka.no/stabak-fotball/barneidrett/sfo/stabak-evaluerte-syvaringer-med-karakterer/s/5-55-568762 Litt i overkant? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Norris 2 930 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 Kanskje. Men dette var det jo tydeligvis foreldrene selv som ønsket, så ser ingen grunn til å komme med kritikk av klubben, som uansett har lagt seg flat. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
blaasoldat 8 363 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 https://www.budstikka.no/stabak-fotball/barneidrett/sfo/stabak-evaluerte-syvaringer-med-karakterer/s/5-55-568762 Litt i overkant? Det fremkommer vel i teksten at dette er ønsket fra foreldre i gruppen, men synes fortsatt det er innenfor praksis så lenge det ikke er offentlige/åpne tall! Vi i Norge må innfinne oss med realiteten snart, for å bli best må en trene mye og starte tidlig, hva er da bedre verktøy for å evaluere enn slike karrakterkort? Den motoriske gullalderen for å utvikle ferdigheter er 8-11 år, og i den perioden må en jobbe systematisk og kartlegge for å kunne nå ett potensial! Jeg arrangerte nylig foredrag med Gjert Ingebrigtsen, Stein øhrn og Dag Kaas, de holdt 3 foredrag hvor alle hver for seg tok opp akuratt dette, at en må starte tidlig og utnytte det vinduet i alder! Vi ligger så ekstremt langt bak flere land i verden akuratt her, og NIF skyter seg selv i foten om de igjen skal gå imot utviklende barneidrett! En mulighet kan dog være at enkeltindividene kan reservere seg mot slike karakterkort (men at trenerne fortsatt har de for eget bruk) 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
s-simen 1 924 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 https://www.budstikka.no/stabak-fotball/barneidrett/sfo/stabak-evaluerte-syvaringer-med-karakterer/s/5-55-568762 Litt i overkant? Det fremkommer vel i teksten at dette er ønsket fra foreldre i gruppen, men synes fortsatt det er innenfor praksis så lenge det ikke er offentlige/åpne tall! Vi i Norge må innfinne oss med realiteten snart, for å bli best må en trene mye og starte tidlig, hva er da bedre verktøy for å evaluere enn slike karrakterkort? Den motoriske gullalderen for å utvikle ferdigheter er 8-11 år, og i den perioden må en jobbe systematisk og kartlegge for å kunne nå ett potensial! Jeg arrangerte nylig foredrag med Gjert Ingebrigtsen, Stein øhrn og Dag Kaas, de holdt 3 foredrag hvor alle hver for seg tok opp akuratt dette, at en må starte tidlig og utnytte det vinduet i alder! Vi ligger så ekstremt langt bak flere land i verden akuratt her, og NIF skyter seg selv i foten om de igjen skal gå imot utviklende barneidrett! En mulighet kan dog være at enkeltindividene kan reservere seg mot slike karakterkort (men at trenerne fortsatt har de for eget bruk) Jeg vet ikke hvordan dette karakterkortet så ut men for å svare på det uthevede. Ganske mye. En tallkarakter er en bedømmelse på hva man har gjort eller hvor man har vært, men til ganske lite hjelp videre. Jeg kan gi innlegget ditt karakteren 2/6, 4/6 eller 6/6 uten at du egentlig aner hva jeg sikter til. Det ligger ikke noe konstruktivt ved det overhodet. At Norge fremdeles henger langt bak på motorisk trening (vi starter blant annet alt for sent med generell styrketrening) er jeg enig i men jeg er ikke fullstendig enig i at det ligger i vurderingen foreldre får av barnet foregående sesong (tvert imot er jeg redd for at foreldre som får tilbake en 2'er i fysiske ferdigheter på barnet sitt velger å avslutte treningen eller flytter barnet over i en annen idrett). For kuriositetens skyld anbefaler jeg et youtube-søk på Snorri Magnússon og hvordan har får 3 måneder gamle babyer til å stå og balansere av seg selv. 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
blaasoldat 8 363 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 https://www.budstikka.no/stabak-fotball/barneidrett/sfo/stabak-evaluerte-syvaringer-med-karakterer/s/5-55-568762 Litt i overkant? Det fremkommer vel i teksten at dette er ønsket fra foreldre i gruppen, men synes fortsatt det er innenfor praksis så lenge det ikke er offentlige/åpne tall! Vi i Norge må innfinne oss med realiteten snart, for å bli best må en trene mye og starte tidlig, hva er da bedre verktøy for å evaluere enn slike karrakterkort? Den motoriske gullalderen for å utvikle ferdigheter er 8-11 år, og i den perioden må en jobbe systematisk og kartlegge for å kunne nå ett potensial! Jeg arrangerte nylig foredrag med Gjert Ingebrigtsen, Stein øhrn og Dag Kaas, de holdt 3 foredrag hvor alle hver for seg tok opp akuratt dette, at en må starte tidlig og utnytte det vinduet i alder! Vi ligger så ekstremt langt bak flere land i verden akuratt her, og NIF skyter seg selv i foten om de igjen skal gå imot utviklende barneidrett! En mulighet kan dog være at enkeltindividene kan reservere seg mot slike karakterkort (men at trenerne fortsatt har de for eget bruk) Jeg vet ikke hvordan dette karakterkortet så ut men for å svare på det uthevede. Ganske mye. En tallkarakter er en bedømmelse på hva man har gjort eller hvor man har vært, men til ganske lite hjelp videre. Jeg kan gi innlegget ditt karakteren 2/6, 4/6 eller 6/6 uten at du egentlig aner hva jeg sikter til. Det ligger ikke noe konstruktivt ved det overhodet. At Norge fremdeles henger langt bak på motorisk trening (vi starter blant annet alt for sent med generell styrketrening) er jeg enig i men jeg er ikke fullstendig enig i at det ligger i vurderingen foreldre får av barnet foregående sesong (tvert imot er jeg redd for at foreldre som får tilbake en 2'er i fysiske ferdigheter på barnet sitt velger å avslutte treningen eller flytter barnet over i en annen idrett). For kuriositetens skyld anbefaler jeg et youtube-søk på Snorri Magnússon og hvordan har får 3 måneder gamle babyer til å stå og balansere av seg selv. Som nevnt er en mulighet at enkeltindividene reserverer seg for slike karakterkort men at treneren beholder for eget bruk! Enig også i at 2/6, 4/6 er feil i hendene til den generelle forelder som skal ta tak i "problemene"/"manglene" barnet har. Jeg ser for meg at Stabæk og akademiet er såpass langt fremme her at de har ett opplegg for forbedring mtp karakterer med forskjellige øvelser for egentrening, men arrester meg om jeg har feil! Styrketrening derimot med vekter bør en holde seg unna fram til barnet er mest mulig utviklet! Men alle grunnrettigheter bør jobbes med så tidlig som mulig, spesielt koordinasjon (øye hånd, øye fot, rom, smidighet, kroppsbeherskelse)! Foreldrene selv har ønsket disse karakterkortet, er enig i at de fjernes for deres innsyn, men synes fortsatt det er rett mtp evaluering av den individuelle spiller. Det er sånn vi får fram enere! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
s-simen 1 924 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 Vi er nok enige i det meste utenom det ene jeg var uenig i forrige innlegg og. Med styrketrening mener jeg heller ikke tung vektløfting!Poenget mitt er vel egentlig at vi får fint lite tilbake av å vurdere en 8-årings forrige sesong ved karaktersetting - den tiden progresjon, særlig ikke i den alderen, er lineær. Det viktigste (og det som NFF-dama sier i artikkelen) er spørsmålet "hva måler du det opp mot?". Settes karakteren utifra ett snitt av de jevngamle utøverne eller utifra en forventning om hvor utøveren burde vært siden forrige karaktersetting? Så lenge man ikke har, og umulig kan få, et standardisert svar på hvilken fysisk form eller hvilket sportslig nivå 8-åringen burde være på så tror jeg karaktersetting fungerer mot sin hensikt - også som et intern indikasjon på utøverne. Jeg kan umulig se for meg at Moussa Njie var fysisk sterk da han var ennå yngre og tviler på at han hadde fått en toppkarakter - burde han da fokusert mye mer på å bli sterk eller skal vi fortsette å la han leke mest mulig med ball og kompensere? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Chr. 9 333 Del Skrevet 6. November 2017 Del Skrevet 6. November 2017 Kjenner ikke til disse karakterene, men kan orientere om at Akademiet er flinke til å gjennomføre spillersamtaler med tilstedeværende foreldre, der spillerens utviklingsmål gjennomgås og nye mål settes i fellesskap. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
geirti 12 274 Del Skrevet 7. November 2017 Del Skrevet 7. November 2017 Dette med lag av egenproduserte spillere. Ser man da for seg keeper også? Skal vi i så fall omskolere en midtbanespiller? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Håvard 3 323 Del Skrevet 7. November 2017 Del Skrevet 7. November 2017 Dette med lag av egenproduserte spillere. Ser man da for seg keeper også? Skal vi i så fall omskolere en midtbanespiller?Mande er vel pr def egenutviklet? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå