Gå til innhold

Kamptråd, Bodø/Glimt - Stabæk

Peter
 Del

Anbefalte innlegg

Fy Faen fortjent! Nå må dommeren gjøre noe smart for å få bonusen sin

Fortjent? Vi har jo vært totalt elendige i alle faser av spillet i dag, veldig heldige som får med oss poeng herfra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy Faen fortjent! Nå må dommeren gjøre noe smart for å få bonusen sin

Fortjent? Vi har jo vært totalt elendige i alle faser av spillet i dag, veldig heldige som får med oss poeng herfra.

Ja fortjent! Vi har spilt ræva men også har alt gått mot oss utpå banen! Dvs dette var ett stikk til den dårligste dommeren jeg personlig synes vi har hatt i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dommeren gjorde så godt han kunne med å legge til 1 ekstra minutt på overtid

Tja, mål og frispark er vel fort 30-40sek mer. Og de brukte tid på det frisparket, så jeg vil si det er innafor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dommeren gjorde så godt han kunne med å legge til 1 ekstra minutt på overtid

Tja, mål og frispark er vel fort 30-40sek mer. Og de brukte tid på det frisparket, så jeg vil si det er innafor.

Aldri skjønte det, men hvorfor skal de få lov å ta det når 3 min passeres. Ser at det ofte gjøres, man legger jo ikke til pga frispark i resten av kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke dommeren var så ille utover katastrofen rundt Ibba/MMS. Noen legger lista lavere enn andre og da hagler kortene. Glimt fikk også mange.

Ellers mener jeg ikke dette var så ille, vi kontrollerer bra fram til vi velger å slippe opp mange i andre og da kommer det ei bøtte med kontringer når vi misser på siste gjennombruddspasning x antall ganger og Glimt bryter godt. Med mer presisjon kunne vi hatt ti store sjanser til, bare å fortsette å øve.

Men bevegelsen rundt ballfører er fortsatt for dårlig, vi kunne skapt det vi gjorde på en tredel av tiden dersom flere gjorde seg spillbare. Og lurer litt på hvor ankerne ligger når bruddene konsekvent kommer midt i banen og det er ingen møtende fra oss før de når stopperne. Hvis ikke Ibba hadde hatt tidenes dårligste dag foran mål så ville det vært kjørt halvveis i andre.

Men, men, til tross for mange suspensjoner møter vi et Viking i full oppløsning neste helg med moral på bunn-nivå. Jeg har trua :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig deilig med scoring på overtid! AJ, Ville og Trondsen ute mot Viking... utrolig bittert. Hvem erstatter dette og hva skjer med benken?

Trondsen har 8 gule, trenger derfor ikke å stå over neste. Etter 9 gule derimot.

Fakta!

Endret av SAU
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig deilig med scoring på overtid! AJ, Ville og Trondsen ute mot Viking... utrolig bittert. Hvem erstatter dette og hva skjer med benken?

Trondsen har 8 gule, trenger derfor ikke å stå over neste. Etter 9 gule derimot.

Da er det kampen etter Viking han må stå over :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at vi var ganske så dårlige i dag (herregud så mange muligheter vi må ha for hver gang det blir farlig foran kassa til Glimt), betyr ikke at vi var dårligere enn Glimt. Vi ga dem omtrent 204 kontringsmuligheter, de er et kontringslag, men fikk knapt noe som helst ut av alle mulighetene.

Dette var to lag som ikke fortjente å vinne, og da kan det fort bli slik.

Bob har selvfølgelig gjort mye bra, men han er ikke guds gave til fotballen. Han heller. I dag synes jeg de bakerste fem spillerne våre gjennomgående var gode, mens det var mye trist blant de framre seks. Vi så flere prov på at Stephens er soleklart best uten ball og AJ gjorde bemerkelsesverdige mange dårlige ting med ball. Samtidig så vi at Kassi er livsfarlig uansett hvor han er på banen (dessverre er han stort sett alltid farligst mot det laget han er på banehalvdelen til). Han bør spille langt opp i banen. Sentral midtbane med de defensive arbeidsoppgavene det medfører mener jeg han overhodet ikke er typen til. Spiss eller ving, derimot. Boli og Kassi på topp? Boli og Brustad blir litt for mye to karer som er best i bakrom, og kun Hoseth som kan spille dem farlige.

Jeg lurer på om det kan være greit å benke Brustad litt mer de kommende kampene. Fire kamper igjen, og det virker ikke som han har spesielt mye mer å levere.

Tilbake til dette med Bob og de framre seks; det er klart en del individuelle feil det står på i dag, men jeg synes også vi ser mange eksempler på at vi velger valg som er relativt greie hver for seg, men som passer dårlig sammen. Da er det systemet som må mer på plass. Der har Bob en kjempejobb å gjøre. Det utroligste er vel egentlig at et lag med så store samhandlingsproblemer offensivt har to spisser som til sammen har satt 21 mål (forbehold om feil her). Med altomfotball som kilde får man følgende liste hvis man tar de to mestscorende for hvert lag:

32 mål : VIF (la oss kalle det Kjartansson-effekten)

....

....

22 Molde

21 Stabæk, FKH

20 RBK

19

18 Odd

17 Glimt

16

15 SIL

14 Start

13 Viking, SIF, Brann

12 LSK

11 AaFK, Ulf

10

9 Sarp

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at vi var ganske så dårlige i dag (herregud så mange muligheter vi må ha for hver gang det blir farlig foran kassa til Glimt), betyr ikke at vi var dårligere enn Glimt. Vi ga dem omtrent 204 kontringsmuligheter, de er et kontringslag, men fikk knapt noe som helst ut av alle mulighetene.

Dette var to lag som ikke fortjente å vinne, og da kan det fort bli slik.

Bob har selvfølgelig gjort mye bra, men han er ikke guds gave til fotballen. Han heller. I dag synes jeg de bakerste fem spillerne våre gjennomgående var gode, mens det var mye trist blant de framre seks. Vi så flere prov på at Stephens er soleklart best uten ball og AJ gjorde bemerkelsesverdige mange dårlige ting med ball. Samtidig så vi at Kassi er livsfarlig uansett hvor han er på banen (dessverre er han stort sett alltid farligst mot det laget han er på banehalvdelen til). Han bør spille langt opp i banen. Sentral midtbane med de defensive arbeidsoppgavene det medfører mener jeg han overhodet ikke er typen til. Spiss eller ving, derimot. Boli og Kassi på topp? Boli og Brustad blir litt for mye to karer som er best i bakrom, og kun Hoseth som kan spille dem farlige.

Jeg lurer på om det kan være greit å benke Brustad litt mer de kommende kampene. Fire kamper igjen, og det virker ikke som han har spesielt mye mer å levere.

Tilbake til dette med Bob og de framre seks; det er klart en del individuelle feil det står på i dag, men jeg synes også vi ser mange eksempler på at vi velger valg som er relativt greie hver for seg, men som passer dårlig sammen. Da er det systemet som må mer på plass. Der har Bob en kjempejobb å gjøre. Det utroligste er vel egentlig at et lag med så store samhandlingsproblemer offensivt har to spisser som til sammen har satt 21 mål (forbehold om feil her). Med altomfotball som kilde får man følgende liste hvis man tar de to mestscorende for hvert lag:

32 mål : VIF (la oss kalle det Kjartansson-effekten)

....

....

22 Molde

21 Stabæk, FKH

20 RBK

19

18 Odd

17 Glimt

16

15 SIL

14 Start

13 Viking, SIF, Brann

12 LSK

11 AaFK, Ulf

10

9 Sarp

Kassi har uttalt at han ønsker å spille sentral midtbane, og eksplisitt ikke spiss. Var enten til hjemmesida eller budstikka, finner ikke link i farta.

Ellers en veldig spennende analyse, takk!

Jeg synes dog det er en del tendenser til Arsenal-klikk-klakk inn mot feltet og siste ledd før keeper, men at det her rett og slett skorter på presisjonen og mao noe som utvikler seg med øving. Det er kronglete å lykkes med ofte, men det binder samtidig opp mange defensive spillere og skaper rom og store innleggsmuligheter for overlappende backer. Jeg tror dette er Bobs plan og at han derfor også nå "rekrutterer" offensive backer inn mot neste sesong (Meling, Haugstad samt Lange "på kjøpet").

Hovedproblemet jeg ser er at balltempoet/bevegelsen er for lav til at vi klarer å spille oss forbi leddet foran, og gjør at vi veldig ofte i etablert (les; når vi ligger under evt det andre laget vil forsvare uavgjort) blir spillende en veldig treg form for powerplay langt tilbake mot midten. Heldigvis har vi kreative pasningsføtter (hoseth) som kan låse opp med geniale lange baller og spisskompetanse (Brustad=fart i bakrom, samt skuddføttene til AJ, Kassi og tydeligvis Ville, og tidvis gung ho-raidene til Boli) men mot de beste forsvarene holder ikke dette som etablert angrepsspill. Hadde vi lykkes med dette i dag så tror jeg vi ville slått Glimt med veldig mange mål, i det minste skapt svært mange sjanser.

Overgangsspillet vårt har alle i Norge sett at er meget godt utviklet, her har vi kvalitetene som skal til og Bob har tydeligvis lyktes langt på vei i å systematisere det. Trengs bare kontinuerlig terping.

Ref det jeg skrev lenger opp er det dog bekymringsverdig at ankerne våre i dag var totalt ute av stand til å demme opp for bruddene som kom (pluss at de sto - og ofte står - for en hel del av dem med egne feilpasninger...). Hvis de ikke kan fylle denne funksjonen så er anker-rollene ganske poengløs. Det er åpenbart at Kassi (som det kan virke som Bob ønske å kultivere inn dit) har en lang vei å gå for å mestre (og forstå...) slike defensive oppgaver, så da må det minimum være ett anker på banen med defensive fibre samt evnen til å lukte fare (brudd) og å ligge et steg foran (backtracke, organisere gjenværende forsvarere før det er for seint).

Jeg er også skeptisk til hvordan de løser rollen sin når vi forsvarer oss etablert. I dag var det kommunikasjonssvikt mellom to stoppere som ikke kjenner hverandre godt nok som felte oss, men at de gang på gang blir tvunget til å presse som siste ledd og dermed skape bakrom gjør meg litt bekymret. Kanskje er dagens alternativer i anker-rollen rett og slett for offensive av natur til å mestre oppgaven. Forhåpentligvis kan AndersT løse dette på forbilledlig vis i 2015, Mike har også potensialet, han beviser i hvert fall offensivt at han ikke trives like godt som resten med å søke fremoverrettede alternativer.

Det er i hvert fall summen av hva jeg har sett i det siste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd, Bodø/Glimt - Stabæk
  • Opprett ny...