Gå til innhold

Anbefalte innlegg

7 timer siden skrev Styrmann:

Som nevnt i forrige episode ønsker vi takes, synsing, meninger, spm osv til sesongoppsummeringen som kommer til uka.

Men prøv å holde det gjennomtenkt og helst konstruktivt 😅

https://docs.google.com/forms/d/1A1zxj4AH6PwIE46tNii9p_1dUuyX1lU2Z1iHaB5tPLQ/edit?usp=drivesdk

Kommer nok til å bli rekordmange spørsmål, kommentarer, meninger og synsinger denne podcasten. Blir nok av det lengre slaget denne episoden.
Regner med at dere har tenkt at denne episoden blir såpass lang at det må brukes en hel arbeidsdag for å komme gjennom 😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 timer siden skrev Marandinho:

Denne ble lang, så jeg tar en kort liten gjennomgang av det vi pratet om: 
- G16 gratuleres
- Melissa Bjånesøy takkes av
- Forventningene våre før sesongen
- Evaluering etter 2021
- Preseason 
- Vi bryter det ned kamp for kamp
- Overgangsvindu 1
- 17 skader hittil i år
- Overgangsvindu 2
- Thomas Finstad
- Hvilke spillere vil vi ha med videre? Hvem selges? 
- Trener/Trenerteam/Medisinsk/Mentaltrener
- Masse spørsmål underveis
- Forventinger før neste sesong. 

Vi har forsøket å bryte det helt ned å gå igjennom alt. 

Neste uke, er målet at vi får en fra klubben til å gjeste oss for å få svar på en del spm og ikke minst få høre om ståa i klubben per nå :)

Enorm episode. Kudos!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter meg på de over her. Enorm innsats for oppsummering av sesongen, kudos for lang og grundig episode. Gledes allerede til neste pod med en i klubben. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 24.11.2024 den 21.32 skrev Styrmann:

På torsdag får vi besøk av 2 av de viktigste enkeltpersonene i klubben. Daglig leder Stian Sunde og Sportssjef Thomas Finstad. 

Vi har allerede oppsummert sesongen/året sett fra vårt synspunkt, men har åpenbart veldig lyst til å høre hva Stian og Thomas mener. Er de enige? Var vi på jordet? Ev. Hvilket jorde? Hva nå? 

Hva ønsker du å vite om driften av klubben? Sport? Året som har gått? Årets som kommer?

spør om det du ønsker her: 

https://docs.google.com/forms/d/1A1zxj4AH6PwIE46tNii9p_1dUuyX1lU2Z1iHaB5tPLQ/edit?usp=drivesdk

Håper dere får stilt noen kritiske spørsmål til årets sesong. Viktig at spørsmål ikke kommer ubesvart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bekreftet endel og enig med Sunde at man i prosessen rundt treneranskaffelse har forsøkt å gjøre det riktig denne gangen. Så får vi se hva de kommer trekende med. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange av spørsmålene over kan besvares med; Bob - hvor lett er det å snakke han til rette? Det kan være man har forsøkt, uten annet resultat enn at stemningen dermed ble gradvis surere til man kom til det punkt at det var tid for å avslutte

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at de stilte opp og all ære til podcast gjengen de gjør en fantastisk jobb og den lyttes til med stor spenning hver gang. Så til innholdet, jeg ble nok sittende igjen med flere spørsmål enn svar. De vanskelig sakene dukket de litt lett unna og det ble mere høytflyvende svar. Ingen tvil om at Kikkertsvingen sin egen podcast om sesongoppsummering ga meg mye mer rent fotballfaglig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 timer siden skrev Nøfyse:

To trivelige gjester som er hyggelige å høre på i en podkast (og det samme gjelder så klart de to vertene). Det ble sagt mye fint, men jeg syns også det ble litt ullent. Størst fokus på og entusiasme for "kultur og identitet" og spørsmål som "hvem skal vi være som klubb?" mens det trekkes litt på skuldrene av problemstillinger som mer konkret påvirker det sportslige, som speiderarbeidet og det medisinske.

Jeg syns det er pussig at man ikke vurderer mer seriøst hvorvidt det er behov for endringer og økt profesjonalisering når det kommer til speiding. Finstad sier tross alt selv at det er enormt tidkrevende bare å gjøre den innledende grovfiltreringen av spillere med verktøy som wyscout og transferroom. Dette tror jeg vi har diskutert tidligere på forumet også, at man helt sikkert kunne brukt minst et helt årsverk bare på den delen av jobben og fremdeles hatt mer enn nok å gjøre. Etter mitt skjønn er det et ganske tydelig behov for å forbedre kvalitetssikringen av spillersigneringer og derigjennom treffprosenten.

Mye det samme inntrykket når det snakkes om det medisinske. Det ramses opp en del stillinger og langt på vei konkluderes med at vi dermed har nok ressurser. Men det er forskjell på å ha ansatt mange nok folk og ha nok ressurser. Det blir nevnt at det antagelig ble trent for ensidig. Da lurer jeg på hvorfor ingen tok tak i det ganske umiddelbart, før det ble et problem, hvis vi virkelig er ressurssterke nok på området. Som for speidingen av spillere får jeg ikke inntrykk av at det vurderes seriøst nok verken om man har nok folk eller de riktige kvalifikasjonene i det medisinske. Jeg syns også at det er veldig spesielt å ha ansatt en osteopat i full stilling. Dette er alternativ medisin som ikke kan dokumentere noen effekt.

Ellers var det jo interessant å få bekreftet at også de i klubben syntes det ble trent alt for lite på det defensive. Spørsmålet blir da hvorfor man ikke grep inn på et mye tidligere tidspunkt. Man må tørre å utfordre en trener som man er overbevist om gjør noe konkret feil - og i ytterste konsekvens bytte ham ut mye tidligere om han ikke tar utfordringen.

Både enig og uenig her. Enig i at det var en litt snill prat mtp den elendige sesongen vi har hatt. Få tøffe spørsmål og lite selvkritikk.

Men det må være lov til å komme med funn/konklusjoner i en evaluering uten å bli møtt med «å ja, men hvorfor gjorde dere ikke noe med det underveis da?». Det er nettopp derfor evalueringer er viktig, når man får ting litt på avstand, prosjektet er avsluttet og man ikke er «midt inne i det» så klarer man å se ting klarere og på en annen måte. De tok jo også grep med Bob underveis i sesongen, mye grunnet mangel på defensiv struktur og fokus. 

Praten ble kanskje litt tam og en del teoretisk prat om alt de skal få til og lite om hva de har fått til, eller ikke fått til for den saks skyld. 

Jeg er litt ambivalent her. Man ønsker jo grep, og jeg personlig er litt skeptisk til om Finstad er riktig type som sportslig leder. Men det er veldig fint å høre at det ikke er panikk på brakka, at de fortsetter med det sporet og de planene de har lagt. Kontinuitet både i folk og arbeid/planer er jo det vi ønsker. 

Vurderingene av troppen er jo og grei synes jeg.

Sunde har kommer inn med en helt annen giv for utvikling enn hvordan det var med Tunold, som det virket som var mest opptatt av å holde skipet flytende (all ære til Tunold for arbeidet med stadion btw👏🏼).

Jeg er enig med Sunde at ny stadion vil ha stor verdi, ikke bare kampdag, men for hele kulturen internt i klubben, men også for å bygge kultur og samling rundt klubben i Bærum (når debatten om pengebruk ha lagt seg😅)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 timer siden skrev Nøfyse:

Jeg syns det er pussig at man ikke vurderer mer seriøst hvorvidt det er behov for endringer og økt profesjonalisering når det kommer til speiding. Finstad sier tross alt selv at det er enormt tidkrevende bare å gjøre den innledende grovfiltreringen av spillere med verktøy som wyscout og transferroom. Dette tror jeg vi har diskutert tidligere på forumet også, at man helt sikkert kunne brukt minst et helt årsverk bare på den delen av jobben og fremdeles hatt mer enn nok å gjøre. Etter mitt skjønn er det et ganske tydelig behov for å forbedre kvalitetssikringen av spillersigneringer og derigjennom treffprosenten.

Særlig med tanke på at det ikke er mangel på speidertalenter der ute som er villig til å bistå til den jobben for en billig penge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

48 minutter siden skrev Marandinho:

Når det gjelder Finstad/speidere. Så kan jeg faktisk ikke huske sist vi hadde en speider. Det har vel stort sett vært transfer room og wyscout meg bekjent siste årene.

IAO var veldig avvisende til det med speidere. Han uttalte vel noe sånt som at det var ingen som jobbet på den måten lenger og at alt foregikk gjennom agenter i stedet. Finstad er heldigvis ikke der, men arven etter IAO virker litt fastgrodd i klubben. Jeg skulle ønske at man var mye tydeligere på at vi har et stort forbedringspotensial når det gjelder treffprosenten på overgangsmarkedet og at det kanskje må litt nytenkning til for å se en bedring der. For problemet er så klart ikke at Finstad, Wangberg, Gaute Larsen og klubbens trenere ikke ser forskjell på en god og en dårlig fotballspiller, men at dette er et så tidkrevende arbeid at man rett og slett må prioritere det høyere når ressursene fordeles for å få bedre resultater.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært litt skeptisk til Sunde og manglende erfaring, men jeg ble meget positivt overrasket over hans tanker om klubbbygging og hvilket fokus han har. Det blir litt teoretisk, men det er fordi man ikke har konkretisert retningen enda. Tydelig at han ikke har fotballerfaringen, men tenker det er greit at han styrer med klubbdriften så får noen andre ta seg av det sportslige.
Litt mer usikker på om Finstad er riktig mann som øverste ansvarlige på det sportslige. De har nok garantert sett at det har vært for lite trening på defensivstruktur og for høyt trykk på treningene over lang tid som har ført til skader, men han har ikke hatt pondus nok til å få Bob til å innse eller endre det. Greit nok at Bob er sta og vanskelig å endre, men det er ikke sikkert det er noe enklere med neste trener. Men da trenger vi en sportslig leder som har gjennomføringskraft. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

36 minutter siden skrev Nøfyse:

IAO var veldig avvisende til det med speidere. Han uttalte vel noe sånt som at det var ingen som jobbet på den måten lenger og at alt foregikk gjennom agenter i stedet. Finstad er heldigvis ikke der, men arven etter IAO virker litt fastgrodd i klubben. Jeg skulle ønske at man var mye tydeligere på at vi har et stort forbedringspotensial når det gjelder treffprosenten på overgangsmarkedet og at det kanskje må litt nytenkning til for å se en bedring der. For problemet er så klart ikke at Finstad, Wangberg, Gaute Larsen og klubbens trenere ikke ser forskjell på en god og en dårlig fotballspiller, men at dette er et så tidkrevende arbeid at man rett og slett må prioritere det høyere når ressursene fordeles for å få bedre resultater.

Ja IAO var avvisende til det. Men så hadde han ett meget bredt kontaktnettverk. Så vi klarte oss ganske bra de årene vi virkelig var raka fant. Nå sa også Finstad at speidere er noe man ideelt sett vil gjerne ha, men er jo en kostnad. 

Men føler ikke vi som klubb er utydelig. Vi er ganske avhengig av å treffe på overgangsmarkedet. 

Men at prioriteringen burde være der og at man må tenke mer nytenkende er jeg helt enig med deg i. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kunne kanskje ha pirket litt i hva som var årsaken til at de eldste og mest rutinerte sviktet aller mest. Det er forståelig at det svinger litt for unggutta, men mer uforståelig at noen av de eldste så ut som de hadde begynt med fotball for to uker siden.

Finstad og Sunde virker som fine folk, selvom jeg synes det blir mye svada som likesågodt kunne ha dreid seg om et hvilket som helst firma.

Det er alltid lurt å se fremover, men også å prøve å lære av historien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 minutter siden skrev mbh:

Man kunne kanskje ha pirket litt i hva som var årsaken til at de eldste og mest rutinerte sviktet aller mest. Det er forståelig at det svinger litt for unggutta, men mer uforståelig at noen av de eldste så ut som de hadde begynt med fotball for to uker siden.

Finstad og Sunde virker som fine folk, selvom jeg synes det blir mye svada som likesågodt kunne ha dreid seg om et hvilket som helst firma.

Det er alltid lurt å se fremover, men også å prøve å lære av historien.

Helt klart, MBH. Vi fikk ett mer "mellom linjene" svar. Som vi ikke burde gitt oss på. Eller burde få enda mer utdypende svar. Men tviler på at Finstad hadde kunne sagt det rett frem. Men det skyldes treningshverdagen og at Bob rett og slett mistet garderoben. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Stabækpodcast
  • Opprett ny...